Hoe privé boekhouding opzetten met verschillende bankrekeningen?

Wie kan mij wat tips geven voor het opzetten van een privé boekhouding?
Ik woon samen met mijn vriendin en we hebben 10 jaar geleden besloten om niet in gemeenschap van goederen samen te wonen. Sindsdien zijn we wel verhuisd, heeft zij een aandeel genomen in het gezamenlijke spaargeld (met beleggingen) en is zij gestopt met werken.
Eigenlijk hadden we elk jaar een afrekening moeten maken, maar nu we dat niet gedaan hebben kijken we aan tegen bijna 10.000 banktransacties die we moeten verwerken.
Het gaat om vier rekeningen waarin we een orde moeten scheppen: haar privérekening, mijn privérekening, een huishoud rekening waar we naar rato van inkomen maandelijks aan bijdragen (dat was het grootste deel van de tijd 100% door mij gestort) en een spaar/beleggingsrekening waar we aan het einde van elk jaar bekijken hoe veel we opgenomen/ gestort hebben en op basis van die verhouding de winst/verlies van het jaar er op verdelen.
Ik heb alle overschrijvingen van de site van de ING gedownload. Wie heeft een tip ik dit op een handige manier in Excel opzetten kan opzetten? Hoe moet je omgaan met overschrijvingen tussen de twee rekeningen, omdat voor elke transactie tussen de ene rekening diezelfde transactie ook bij de ander naar voren komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Binnen elk spreadsheet programma, dus ook Excel, kun je naar hartelust alles rubriceren wat je maar wil.
Dat kun je gescheiden doen maar je kunt ook kiezen voor een eenvoudige import naar Excel van alle verleden ING transacties. Iedere bank biedt mogelijkheden daarvoor om transactiebestanden naar het Excel protocol te converteren.
Of dat het daarmee overzichtelijker wordt is een tweede. Ik denk zelf van niet.
Je krijgt eindeloze rijen en kolommen van omschrijvingen en andere data en reeksen van bedragen die op volgorde in de cellen worden geproduceerd.

Spreadsheetprogramma's op zich zijn niet bijster geschikt om daarmee een boekhouding te voeren waarmee je in een oogopslag het overzicht kunt bewaren.
Juist door de veelheid van rijen, kolommen en cellen die in principe eindeloos zijn en die onderling ook weer verbintenissen hebben, verlies je al heel snel het overzicht en bestaat de kans op fouten bij de invoer van data.
Beter kun je dan een goed boekhoudprogramma aanschaffen.

Boekhoudprogramma's zijn er in vele varianten. Van gratis te downloaden (meestal Engels) tot betaalde progs die van eenvoudig tot uitgebreid gaan, ook in Nederlands.
Alle boekhoudprogramma's zijn gebaseerd op een onderliggende aangepaste spreadsheet maar hebben voorgedefinieerde rubrieken en cellen waarin de data ondergebracht kan worden en daarna uitgewerkt.
Zo ontstaat er een werkbare omgeving waarin ook met meerdere rekeningen gewerkt kan worden en waarbij je het overzicht ten allen tijde behoudt.
In principe kun je in zo'n boekhoudprogramma ook je huishouding bijhouden en expliciete zaken als btw berekeningen gewoon weglaten.

Op de site 'Wijzer in geldzaken' vind je een aantal mogelijkheden voor het digitaal bijhouden van je huishoudboekhouding: http://www.wijzeringeldzaken.nl/direct-hulp/handige-hulpmiddelen/huishoudboekjes.aspx