wat is een uittredingsvergoeding precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
In welk verband?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bijvoorbeeld een politicus die ontslag neemt en een uittredingsvergoeding eist
http://www.gva.be/opinie/standpunt-antwerpen/extern-privacy-is-vaak-een-vals-argument.aspx
Maar andere informatie is ook zeer welkom :)
Amadea
9 jaar geleden
Oh, het is een Vlaamse term. Wij kennen dat als een gouden handdruk, oftewel: ontslagvergoeding.

Antwoorden (1)

Een ontslagvergoeding is een schadeloosstelling bij ontslag. Vaak heeft een werknemer recht op zo'n financiële schadeloosstelling voor toekomstig te derven loon. Het inkomen dat de persoon dreigt mis te lopen door ontslag, of door een lagere functie, minder uren werk, en andere verslechteringen in zijn of haar functie kunnen aanleiding geven tot zo'n vergoeding.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gaat het dan om een gedwongen ontslag, vrijwillig vertrek of beide?
Amadea
9 jaar geleden
Het is alleen niet van toepassing bij ontslag op staande voet (want dan heeft de werknemer iets ergs gedaan en verdient hij of zij geen beloning meer).
Computoon
9 jaar geleden
Ze worden vaak gegeven bij 'vrijwillig gedwongen" ontslag. De werkgever moet bezuinigen en moet van een aantal werknemers af. In plaats van het beginnen van dure ontslagprocedures die nog meer arbeidsonrust veroorzaken, biedt hij een vertrekregeling met 'een pot geld' voor de werknemer. Gaat die ermee akkoord, dan is het een ontslag met wederzijds goedvinden en zijn er over en weer daarna geen rechten en plichten meer. Vaak is het bedrag van ongeveer dezelfde hoogte als dat van de kantonrechtersformule bij een ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de rechtbank.