Het bedrijf waar ik werk is failliet. Krijg ik mijn loon en vakantiegeld nog wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/bedrijf-failliet-gaat-loon.445262

Antwoorden (3)

Achterstallig loon en vakantiegeld kan door het UWV worden vergoed (zie bron). Je dient daarvoor mogelijk wel zelf een verzoek in te dienen.

Toekomstig loon krijg je niet meer: in plaats daarvan heb/krijg je recht op een WW uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Loonvordering ontslag bij faillissement
Een bedrijf dat failliet is gegaan, heeft vaak moeite de lonen van het personeel door te betalen. Daarom heeft het niet veel zin om een loonvordering in te dienen bij de failliete werkgever. In het geval van een ontslag na faillissement moet je de loonvordering indienen bij de curator. Via het UWV krijg je dan voor een beperkte periode een uitkering wegens betalingsonmacht.

Loonvordering indienen
Een loonvordering dien je in door een aangetekende brief aan de curator te sturen. In deze brief moet je precies aangeven waar je nog recht op hebt, zoals bijvoorbeeld:

achterstallig loon;
overuren;
spaarloon;
vakantiegeld;
13e maand;
niet-opgenomen vakantiedagen.
Uitkering wegens betalingsonmacht

Na ontslag bij faillissement betaalt het UWV WERKbedrijf het loon en de eventuele achterstallige betalingen in maximaal 13 weken uit. Je hebt recht op loon tot het einde van de opzegtermijn. De afspraken die in het arbeidscontract zijn bepaald, worden ook in het geval van een faillissement gehandhaafd.

WW-uitkering bij ontslag na faillissement
Krijg je een uitkering wegens betalingsonmacht, dan stopt deze zodra de opzegtermijn is verstreken. Je kan een WW-uitkering aanvragen als het nog niet gelukt is om een nieuwe baan te vinden. Om alvast te weten waar je recht op hebt, kun je de hoogte en duur van de WW-uitkering berekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, goeie tip trouwens, om met al het personeel samen een loonvordering in te dienen. Al heb je daar ook recht op als je dit alleen doet. De belasting gaat voor op andere schuldeisers.
Het is ook altijd goed even contact op te nemen met de curator van het bedrijf, en als alle personeelsleden je als 1 schuldeiser te verenigen. Hierdoor heb je een (kleine) kans dat je wel je geld via de curator kan krijgen, mits de groep groot genoeg is..