waarom is een vijf cent muntje groter dan een tien cent muntje en een vijftig cent muntje groter dan een 1euro munt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Willem Wever heeft het antwoord!
Stel dat je elk muntje steeds een stukje groter zou maken, dan wordt de 2 euro best wel groot. Het verschil tussen de muntjes moet namelijk wel groot genoeg zijn, anders herkennen automaten het verschil niet. En hele grote munten, dat is niet zo handig in je portemonnee! Daarom is ervoor gekozen om het muntgeld te verdelen in series. Zo is 1, 2 en 5 cent de laagste serie. Daarna komt een serie van 10, 20 en 50 cent. En de hoogste serie is die van 1 en 2 euro. Binnen zo'n serie is de kleur van de muntjes hetzelfde en is het muntje met meer waarde een stukje groter dan de vorige. Om dus te voorkomen dat de duurste munten te groot gaan worden, begint de nieuwe serie met een wat kleiner muntje dan de grootste van de vorige serie. Dus: 10 cent is kleiner dan 5 cent. En 1 euro is weer kleiner dan 50 cent. Maar je kunt ze dus ook door de kleuren uit elkaar houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch klopt er iets niet: er zijn nog steeds 7munten van zeven verschillende maten. Je uitleg houdt geen stand over die maten. Het is duidelijk wat je zegt over de kleuren maar het is geen antwoord op de vraag.