Kan ik een tegemoetkoming leerlingenvervoer krijgen voor mijn zoon?

Mijn zoon is 17 en zit op het MBO. De afstand van huis naar school is 40 km. Normaal gaat hij met de fiets en de trein. Binnenkort krijgt hij een kunstheup en hij mag zijn been dan 3 maanden niet belasten en daarna nog 3 maanden met krukken. Hij mag dan niet fietsen en met het OV. De verzekering geeft geen vergoeding en ook via de gemeente kan ik geen leerlingenvervoer regelen. Heeft iemand nog een idee waar ik aan zou kunnen kloppen voor een tegemoetkoming in de vervoerskosten? B.v. Als hij met een taxi zou gaan o.i.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
anneliez
10 jaar geleden
bijzondere bijstand is niet zo gul meer tegenwoordig, als je minimumloon hebt kun je dat proberen. Of stichting leergeld, maar dat is eigenlijk meer voor dingen naast school

Het beste antwoord

Leerlingvervoer vanuit de gemeente is alleen voor structurele handicaps maar bij tijdelijke problemen vaak bespreekbaar als het langer dan drie maanden duurt, maar ja: hij is MBO-er. Hij zou dan bij het UWV moeten zijn, maar dan moet je minimaal door UWV zijn aangemerkt als structureel functioneel beperkt, dus daar telt een tijdelijke handicap niet.

Hooguit komt *eventueel* de Bijzondere Bijstand of één of ander Fonds in aanmerking. Bijzondere Bijstand geldt echt alleen als je een minimum inkomen hebt en je kunt aantonen dat je niet had kunnen sparen voor deze kosten, dat de kosten medisch noodzakelijk zijn en dat er geen alternatieven zijn. Ik denk om eerlijk te zijn dat ook daar al snel de mening zal zijn dat je bij een tijdelijk probleem dat wel zelf met de hulp van je eigen netwerk moet kunnen oplossen.

Ik denk dan ook dat het nu vruchtbaarder is om na te denken over het mobiliseren van je eigen netwerk. Allereerst kun je kijken naar de mogelijkheden voor OV: ook met een rolstoel kun je met de trein reizen, bijvoorbeeld. Toegegeven: praktisch is het niet, maar de voorzieningen zijn er. Lage-vloer bussen komen er ook steeds meer, al zijn er nog te veel trajecten waar je ze niet op vindt. Is dat geen optie, dan kan hij misschien met iemand meerijden? Met een medeleerling of docent, of je stelt een rooster op van familie en vrienden die hem beurtelings halen en brengen. Lukt jou dat niet zelf, dan zou je nog kunnen vragen bij een vrijwilligersvacaturebank. En leg het vooral ook voor op school, dan kunnen ze daar meedenken. Of - een heel andere mogelijkheid - kijk of hij een scooter of (aangepaste) brommobiel kan lenen of huren. Afhankelijk van wat hij zal kunnen na de operatie uiteraard.

Wat ik me trouwens wel afvraag, is wat precies de reden is voor deze operatie. Op die leeftijd een kunstheup doet een aangeboren afwijking of een trauma vermoeden. Als hij al langer beperkt is, zou hij misschien op die manier nog in aanmerking kunnen komen voor één of andere vergoeding. Als dat niet kan bij UWV, dan misschien via de WMO van de gemeente in de vorm van een regiotaxipas zodat hij gebruik kan maken van een gereduceerd taxitarief binnen de regio. Het hebben van zo'n pas biedt echter ook voordelen buiten de regio, omdat het recht geeft op een Valys-pas die weer recht geeft op een bepaald aantal kilometers taxivervoer tegen OV-tarief. Is eigenlijk niet bedoeld voor schoolvervoer, maar je zou het in kunnen zetten als hij er recht op blijkt te hebben.