mag je zelf de waarde bepalen van je huis?

mijn ex en ik zijn na de scheiding nog gezamenlijk eigenaars gebleven van het onroerend goed. Nu wil hij mij uitkopen en zijn we het eens geworden over het bedrag. mag dit zo? Ik wil niet dat ik straks gedoe krijg met een naheffing oid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

In principe mag je iets verkopen voor een prijs die je zelf overeen bent gekomen. Dat doe je in principe met élk huis wat je koopt. over het algemeen is er wel een taxatie rapport aanwezig omdat de bank wil dat je niet meer gaat betalen dan een reeele prijs. Minder betalen dan de taxatieprijs vinden ze nooit zo heel erg.
Tevens geeft de WOZ ook een indicatie (niet alles bepalend, maar wel inidicerend).

Wat voor (bijv) de belastingdienst belangrijk is, is dat je een reele prijs betaald. Een huis van een miljoen dat je voor 8000 euro verkoopt is gewoon verdacht.
Maar als je alles goed opgeeft, de zaken via een notaris regelt (wat sowieso moet) zou er geen probleem moeten zijn.
Bij echte twijfel kan je dit ook aan de notaris voorleggen. Die wil best wel een korte uitleg geven van alle ins and outs. Hij verdient daarna toch aan je vanwege de akte.