Waarom hoeft mijn broer van 23 jaar geen tegenprestatie (enz) te leveren met een wajong uitkering?

Hij heeft de diagnose pdd-nos op ongeveer zijn 18e levensjaar gekregen. (en tot zo'n twee jaar geleden de ziekte van crohn ,maar dit staat los van de uitkering, hier heeft hij medicijnen voor die goed zijn werking doen)

Hij is verder zeer intelligent en sociaal gezien kan hij goed overweg met zijn vrienden en kennissen. En ik denk als zus dat hij zeker wat te bieden heeft.

Nou gaat het mij om de uitkering die hij ontvangt, want hij hoeft hier daadwerkelijk niets voor te doen (uitkering 946 netto). En er komen geen berichten voor een tegenprestatie van het uwv.
En op de site van het uwv staat duidelijk vermeld dat er wel wat geleverd moet worden. Is hij tussen de papieren verdwenen?

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe streng het UWV is bij andere uitkeringen, hoe los bij de WAJONG. Veel wajongers worden alleen één keer per jaar gebeld: is er wat veranderd? Nee? Oké.
De komende jaren zullen veel wajongers herkeurd worden. Er is een mogelijkheid dat hij dan goedgekeurd zal worden.
Ik snap je frustratie (ken het zelf van heel dichtbij), maar momenteel werkt het zo.

Antwoorden (1)

Blijkbaar is die momenteel voor 100% afgekeurd en dan hoef je inderdaad geen tegen prestatie te leveren.

Als die voor een bepaalde datum en jaar de wajong heeft ontvangen komt er ook geen herkeuring. Hij mag werken, lukt dit niet dan valt die terug in zijn wajong uitkering. Maar heeft hij de wajong na een bepaalde datum en jaar gekregen (nieuwe wet) dan zal die wel weer herkeurd worden ongeacht aantal procenten.

Ik weet niet hoelang geleden je broer bij de uwv is geweest, soms roepen ze je pas na een jaar weer op ook.