Ben ik verplicht om te gaan werken?

Ik werk bij de Albert Heijn. Nu heb ik nogal een schommelend schoolrooster dus geef ik meestal elke 4 werken, per week mijn beschikbaarheid op. Nu heb ik een vakantie geboekt voor een week dat ik opgegeven had wel te kunnen werken. Ik was nog niet ingeroosterd voor die week. Ik heb meteen een mailtje gestuurd dat ik die week toch niet kan werken, maar nu kreeg ik een automatisch mailtje dat ik toch was ingeroosterd. Nu heb ik het mailtje dat ik niet kon nogmaals gestuurd, maar nu reageert met: omdat je in een eerder mailtje wel hebt aangegeven te kunnen werken, en het rooster was al gemaakt voordat ik dat andere mailtje van je binnen had.

Nu wil hij me er dus aanhouden dat ik dan wel ga werken wat dus niet kan, dus wil hij dat ik vervanging ga zoeken, maar aangezien dit altijd lastig is voor tijden overdag heb ik geen zin om iedereen te bellen.

Mijn vraag is daarom ook: staat hij in zijn recht om me dan evengoed in te roosteren? Naar mijn idee heeft dit te maken met aanbod en aanvaarding, ik deed hem een aanbod om te werken, maar aangezien hij nog niet kenbaar aan mij heeft gemaakt om mijn aanbod te aanvaarden kan ik deze gewoon weer intrekken lijkt me.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Aanbod en aanvaarding hebben hier niet zoveel mee te maken. Dat gaat over het sluiten van overeenkomsten. Dit is geen overeenkomst maar een arbeidsrelatie/contract.
Waar dit wel over gaat is het recht op vakantie (dit is zelfs een grondrecht ;p). Jou werkgever hoort jou vakantieverzoek toe te wijzen, tenzij er zwaarwegende gronden zijn om dit niet te doen. Een zwaarwegende grond zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de normale bedrijfsuitvoering ernstig belemmerd zou worden. Is dat hier het geval? Is jou aanwezigheid van zo'n groot belang dat jou werkgever jou absoluut niet kan missen? Ik neem aan van niet.
Het feit dat je hebt aangegeven wel te kunnen werken zou hier niks aan af moeten doen. Zolang er nog genoeg tijd is voor jou werkgever om zelf vervanging te zoeken hoort hij dit niet op jou af te schuiven.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit is overigens alleen zo als je voldoende vakantiedagen/uren hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst bedankt voor uw snelle reactie,
Ik denk niet dat de normale bedruifsuitvoering hier belemmerd wordt, maar ik ben bang op het moment dat ik dit zeg dat hij dan zegt dat ik minimaal een x aantal weken van te voren moet doen. Het mailtje wat ik heb verstuurd was minder dan 2 weken voor mijn vakantie. Zal dit een probleem kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei, dat is waarschijnlijk net iets te laat. Je moest dit minimaal 2 weken van te voren aangeven, zodat je werkgever genoeg tijd heeft om -eventueel- bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier kan je het overigens nalezen: http://juridisch-platform.nl/blog/hoe-zit-het-met-vakantiedagen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bron staat dat de werkgever 2 weken de tijd heeft om bezwaar te maken tegen de vakantie, niet dat de aanvraag minimaal 2 weken van tevoren ingediend moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar dat kun je er uit afleiden. Als de aanvraag 1 week voor de vakantie gedaan wordt, heeft de werkgever natuurlijk geen 2 weken meer de tijd om bezwaar te maken. Deze tijd hoort hij wel te hebben, dus moet logischerwijs de aanvraag ook 2 weken vantevoren worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb trouwens wel 2 weken van te voren vrijgevraagd zie ik..

Andere antwoorden (1)

Jij hebt aangegeven te kunnen werken in die week en jouw werk heeft jou in die week ingeroosterd. Dat jij in die week een vakantie boekt valt onder jouw verantwoordelijkheid. Het is niet meer dan redelijk dat je wanneer je een afspraak maakt over werk, die ook naleeft. Je zegt dat je per 4 weken je beschikbaarheid aangeeft, dus je had rekening kunnen houden met een eventuele vakantie.

Dit heeft niets te maken met aanbod en aanvaarding, er is geen sprake van het aangaan van een contract of het recht om je "aanbod" te herroepen. Je zult zelf voor vervanging moeten zorgen, doe je dit niet, dan ben je in verzuim en kan jouw werk je ontslaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, maar maakt het geen verschil dat ik (ook al heb ik eerst aangegeven te kunnen werken) voordat ik het rooster toegestuurd kreeg het al teruggeroepen had dat ik toch niet beschikbaar was voor die periode?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb trouwens wel 2 weken van te voren vrij gevraagd zie ik..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er niet om wanneer de planning aan jou geopenbaard werd, maar om wanneer de planning gemaakt wordt. Dat hoeft dus niet per se op hetzelfde moment. Je baas is zelfs nog coulant door je de kans te geven om voor vervanging te zorgen. Jij hebt de fout gemaakt, jij zult het moeten oplossen. Dat je te lui bent om je in te zetten om een vervanger te vinden vind ik al helemaal schandalig.