Is het als Nederlandse consument mogelijk ergens real time te handelen in aandelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Real-time handelen in aandelen kan via elke grote Nederlandse bank.

Daarnaast zijn er gespecialiseerde instellingen die zich uitsluitend richten op het handelen in aandelen; handelsmogelijkheden is zelfs het enige dat ze aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan Lynx.

Dan heb je nog banken als Keytrade, die zowel normale bankdiensten aanbieden als mogelijkheden om real-time in aandelen te handelen, maar die zich behoorlijk op dat laatste hebben gericht. Dat betekent dat ze een uitgebreid pakket mogelijkheden hebben.

De diverse banken verschillen van elkaar in kosten, in de mogelijkheid real-time of vertraagde koersen te zien (met vertraagde koersen zie je de koers zoals die een kwartier geleden was; maar ook dan kun je nog real-time handelen als je dat wilt), in de beurzen waarop je kunt handelen (alleen de AEX, of ook Milaan, Frankfurt, Parijs, London, de Nasdaq, de NYSE enzovoort), of je alleen in aandelen kunt handelen of ook in opties, futures en dergelijke, enzovoort.

Kort samengevat is het antwoord op je vraag dus:
Ja.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor gewoon online via de bank. Er zit alleen iets transactie tijd tussen waardoor het kan zijn dat in de 5 minuten dat dat duurt het bedrag net ververst word. Echter kan je zelf het limiet aangeven. Dus als je iets niet wil kopen boven of verkopen onder een bepaald bedrag, dan gaat de transactie bij de verspringing niet door.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Vijf minuten? Verspringing? Heb je het over beleggingsfondsen in plaats van aandelen? Of zijn er banken die slechts eens per vijf minuten hun aandelenkoersen verversen en aandelenopdrachten verwerken? Dat laatste lijkt mij eerlijk gezegd echt niet meer van deze tijd... Als ik in aandelen handel, en ik koop bijvoorbeeld een aandeel, is de enige mogelijke reden voor vertraging dat ik te weinig bied. Er is dan niemand die mij die aandelen wil verkopen voor de prijs die ik ervoor over heb. Als ik genoeg bied, heb ik mijn aandelen binnen een halve seconde nadat ik de opdracht naar de beurs stuur. Ik ben vele malen meer tijd kwijt met het kiezen van het aandeel, het bepalen van het te investeren bedrag, het invoeren van de opdracht, het controleren daarvan, en het op de "Place order" knop klikken.
Frimu2
10 jaar geleden
Ik moet bekennen dat het al weer een jaartje geleden voor het laatst aandelen heb gekocht, en ik met de 5 minuten wellicht overdreef, ik wil er wel mee zeggen dat de koers nog iets kan verspringen, tussen de muisklik en de aankoop. Wellicht is die tijd wellicht weer minder geworden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Er is geen sprake van "de" koers. Er is altijd een spreiding. Ik heb wel eens 150 aandelen van een bepaald bedrijf gekocht. Ik wilde daar maximaal € 11,00 per aandeel voor betalen. Mijn opdracht werd binnen een halve seconde na het naar de beurs versturen uitgevoerd ("filled", heet dat). Toen ik daarna de details bekeek, bleek dat ik 100 aandelen had gekocht voor € 10,86 en 50 voor € 10,88. Kennelijk waren er twee mensen die hun aandelen wilden verkopen, elk voor een andere prijs, maar beide voor een prijs die lager was dan mijn maximale prijs.