Zoek een notaris
Een testament is alleen geldig als het door de notaris is opgesteld, dat kun je dus niet zelf doen. Je kunt je testament bij elke notaris in Nederland laten opstellen. Aangezien de tarieven daarvoor per notaris flink kunnen verschillen, is het de moeite waard om meerdere notarissen te benaderen voor een prijsopgave.

Bespreek je situatie en wensen met de notaris
Een testament is geen standaarddocument, het gaat tenslotte om jouw nalatenschap. Die is anders dan die van je buurman of collega, dus wordt er ook een akte opgesteld die helemaal is toegesneden op jouw situatie en wensen. Maar dan moet de notaris natuurlijk wel weten hoe je het wilt hebben. Je gaat langs op zijn kantoor en bespreekt je situatie en je wensen met de notaris. Die zal waarschijnlijk zelf nog suggesties doen op basis van wat je vertelt.
fremar
10 jaar geleden
Eerst maak je een plan van wat je aan wie wilt geven. Dan probeer je zoveel mogelijk data van de mensen die je in je testament noemt bij elkaar te krijgen, d.w.z. hun volledige naam, geboortedatum en plaats en hun huidige adres. Tenslotte zoek je een notaris en laat alles vastleggen. Na enige tijd ontvang je het kant en klare testament in je brievenbus en ook de rekening van de notaris. Rekening betalen en testament goed opbergen.
NB., vergelijk eerst de tarieven van notarissen voor je een afspraak gaat maken want die kunnen behoorlijk verschillen.
10 jaar geleden
Een testament wordt samen met jou opgemaakt door een notaris. Een goede notaris kan je daar alles over vertellen. Het is verstandig om vóór het bezoek aan de notaris je belangrijkste wensen al op papier te zetten, zodat je niets vergeet en er geen onduidelijkheden ontstaan.

Op deze website van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) http://www.notaris.nl/een-notaris-in-de-buurt-vinden kan je een notaris vinden.
Antoni