Is het gebruikelijk dat je potentiële werkgever referenties inwint n.a.v. je sollicitatie?

Zojuist ben ik gebeld door een bedrijf waar ik heb gesolliciteerd. Dit bedrijf zit op verschillende locaties.

Nu is het zo dat ik wel eens eerder bij dat bedrijf heb gewerkt. De functie waarnaar ik heb gesolliciteerd, is niet dezelfde functie wat ik al eerder heb uitgeoefend.

Dus ik werd gebeld. En werden er een aantal vragen gesteld. Daarna werd er medegedeeld dat er naar aanleiding van het telefoongesprek referenties bij mijn oude werkgever van hetzelfde bedrijf wordt ingewonnen. Is dit gebruikelijk? Moet men mij niet eerst uitnodigen voor een sollicitatiegesprek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dit is normaal. De volgorde mag je eventueel toekomstige werkgever zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Had je kunnen verwachten als je bij een oud werkgever solliciteert zo weten ze gelijk wat ze aan je hebben of ze tijd in je moeten steken dus hoop dat je op goede voet bent weggegaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige dat je voormalige werkgever niet mag doen is negatieve referentie's over jou geven.

Antwoorden (2)

Referenties natrekken is bij veel bedrijven wel gebruikelijk.

Maar dan moet jij daar wel toestemming voor geven en het is ook wel zo netjes als jij vooraf aan degene die jij als referentie wilt opgeven even toestemming vraag.
Meestal wordt dat pas tijdens een sollicitatiegesprek besproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het telefoongesprek is klaarblijkelijk al een soort 1e sollicitatiegesprek geweest. Als het goed is dit min of meer aangegeven. Het inwinnen van referenties is dan wel normaal.