Kan ik met een 0 uren contract in de wao terecht komen en krijg ik dan toch een uitkering?

Ik ben 63 jaar en mijn rug wervels zijn versleten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, dat is waarschijnlijk wel mogelijk. (WIA tegenwoordig)
Vraag:
Wij hebben een WIA aanvullingsverzekering afgesloten. In ons bedrijf werkt een aantal mensen met een nul-urencontract en werknemers met een tijdelijk contract. Zijn deze ook verzekerd op de WIA aanvullingsverzekering?

Antwoord:
We krijgen deze vraag vaker. Het antwoord zult u allereerst in de polisvoorwaarden van de verzekering moeten kunnen vinden. Hierin staat bij de definitie van “verzekerden” waarschijnlijk dat alle werknemers verzekerd zijn. Er worden daarbij geen verdere uitzonderingen benoemd.
Er mag in aanvullingen vanuit de werkgever in beginsel ook geen onderscheid gemaakt worden. Mensen met een nul-urencontract en werknemers met een tijdelijk contract zijn gewoon werknemer. Valt de eerste ziektedag in de verzekerde periode, dan is er dus recht op een WIA-aanvulling.

Wat verzekerd moet worden, is wel lastig bij werknemers met een nul-urencontract, want dat is achteraf pas duidelijk. Verzekeraars lossen dit op door vooraf een fictief jaarinkomen te verzekeren. Na afloop van het jaar vraagt men u een opgaaf van de definitieve inkomens te verstrekken. Op basis daarvan wordt de verzekerde loonsom (en daarmee de premie) definitief vastgesteld. Omdat het bij de werknemers met een nul-urencontract gaat om lage inkomens, is de kans op WIA-instroom bij arbeidsongeschiktheid en daarmee een verzekeringsuitkering zeer gering.

Je werkgever dient zich wel aan de wet Poortwachter te houden, net als jij.

Maar als je je nu ziek meld, dan word je over 2 jaar pas gekeurd, wat dan waarschijnlijk voor jou niet meer nodig is, omdat jij dan recht hebt op AOW. Dat krijg je als je 65 wordt, vanaf 2013 komt er ieder jaar een maand na je verjaardag bij, die je langer moet werken. Dus in 2015 wordt jij 65, in welke maand dat is en hoelang je dan recht hebt op een WIA uitkering kun je zelf berekenen. Vanaf 2013 65 + 1 maand, vanaf 2015 65 + 3 maanden, dus 3 maanden na je verjaardag.