Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een oproepovereenkomst voor onbepaalde tijd. Werk al 4 jaar 20 uur per week gemiddeld. Nu krijg ik maar 4 uur per week. Wat zijn mijn rechten?

Na 3 contracten is mijn oproepovereenkomst in sept 2011 omgezet in oproep voor onbepaalde tijd. Ik heb al die jaren gemiddeld 20 uur per week gewerkt. Nu roepen ze me nog maar ongeveer 1 dag in de 14 dagen op. Wat zijn mijn rechten en heb ik eventueel recht op aanvullende WW?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is niet zoals het hoort. In Burgerlijk Wetboek 7:610b staat het volgende:

"Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden. "

Dit is het zogenaamde rechtsvermoeden van arbeidsomvang.

De eerste zes maanden kun je een werknemer met 0-uren contract betalen naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt de werknemer meer rechten. De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen.

Zo heb je als werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat je, zoals hierboven al aangegeven, in de voorgaande drie maanden hebt gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden. Er zijn –in afwijking hierop- wel cao`s die de loonbetalingsplicht voor een onbepaalde tijd uitsluiten. Kijk daarom wat er in de cao over staat.

Stel dat je in augustus, september en oktober 80 uur per maand gewerkt hebt, dan zou je in december een loon moeten krijgen (van de werkgever dus) wat gebaseerd is op het gemiddelde van de afgelopen drie maanden. Ongeacht of je die uren ook daadwerkelijk opgeroepen bent.

Als je werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat die extra uren van tijdelijke aard waren (maar uit de vraag krijg ik niet die indruk).

Uitzonderingen bij cao zijn mogelijk.

Roep echter nu juridische hulp in.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jouw werkgever is na 3 maanden 20 uur in de week te zijn ingeroosterd verplicht je een vast contract van 20 uur per week aan te bieden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Recht op aanvullende WW heb je niet, omdat je werkgever zijn verplichtingen niet is nagekomen, wel heb je recht op het bedrag dat je misgelopen bent, door minder uren ingeroosterd te zijn. Neem eens contact op met het juridisch loket hoe je dit aan moet pakken.
0900 8020 (10 cent per minuut).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding