Hou ik recht op een uitkering als ik tijdens mijn proeftijd opzeg?

Ik heb meer dan 20 jaar bij een werkgever gewerkt. Dit werk hielt enkele maanden geleden op. Ik heb me toen ingeschreven bij het UWV. Voordat mijn uitkering in november zou beginnen vond ik een baan waar ik onlangs ben gestart. Ik zit nog in mijn proeftijd en constateer dat de geschapen verwachtingen tijdens de sollicitatiegesprekken, in de werkelijkheid niet uitkomen. Ik heb het totaal niet naar mijn zin en ben er ongelukkig. Ik wil tijdens mijn proeftijd opzeggen en doorzoeken naar passend werk. Kom ik toch nog in aanmerking voor een uitkering als ik in de proeftijd bij de nieuwe werkgever opzeg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Als je zelf hebt opgezegd (in of na je proeftijd maakt niet uit) heb je geen recht op een WW-uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja! Een proeftijd geldt voor beide partijen, dus zowel werknemer als werkgever.
Daarom is het ook een proeftijd... ieder mag binnen deze tijd vrij uitmaken of de arbeidsrelatie duurzaam zal zijn of niet.
Je verspeelt door een ontslagneming binnen je proeftijd dus niet je eerdere recht op een WW uitkering.

Enige voorwaarde is wel dat je bent blijven door solliciteren naar een andere baan nadat je tot de conclusie kwam dat de aangenomen baan niets voor je is.

In de huidige WW regeling heb je nog steeds het recht om passende arbeid te aanvaarden. Als dat in een proeftijd niet passend blijkt te zijn dan herleven de reeds opgebouwde WW rechten onverkort.

Omgekeerd geldt precies hetzelfde, als de werkgever tot de conclusie komt dat je toch niet geschikt bent voor de baan en je ontslaat binnen je proeftijd, dan kun je rechten doen gelden op de eerdere toegekende WW uitkering vanuit je vorige baan als je daardoor weer werkloos bent.