Uitkering..?? Mijn vriendin is 100% afgekeurd en heeft 2 kinderen, ze wil bij mij komen wonen, hoeveel uitkering krijgt ze nog?

Hoe werkt dit en hoe kan je dit eventueel uitrekenen, ik heb hier zelf totaal geen kaas van gegeten! Alvast erg bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, aantal kinderen ingevuld ivm kinderbijslag, die krijgt ze ook nog gewoon als ze bij mij woont, zo ja, hoeveel is dit ongeveer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor uitkering heeft ze? En ontvangt ze er eventueel een toeslag op?

Het beste antwoord

Ze krijgt haar volledige uitkering, tenzij ze een aanvullende uitkering ontvangt. De arbeidsongeschiktheid uitkeringen zijn gebonden aan werk, niet aan inkomen. Eventuele aanvullingen zijn wel inkomensafhankelijk. Als zij bij jou gaat wonen, dan wordt voor de aanvulling van jouw inkomen opgeteld bij het van haar. Wat als gevolg zal kunnen hebben, dat zij niet meer in aanmerking komt voor de aanvulling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zowel aan haar basis uitkering, als aan de kinderbijslag worden geen veranderingen aangebracht, dan haar situatie nu is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, zo zit dat.+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord geldt als het een WAO of WIA-uitkering is, dus een werknemersverzekering i.v.m. eerder verzekerd zijn als werknemer. .. Niet als die uitkering van de gemeente wordt ontvangen

Andere antwoorden (1)

De uitkering van uw vriendin behoudt zij. Een eventuele toeslag kan ze verliezen.
De kinderbijslag wijzigt niet. Zie het antwoord hierboven.

Belastingtechnisch kunnen er behoorlijke veranderingen gaan plaatsvinden voor uw vriendin, maar mogelijk ook voor u. Uw vriendin verliest de alleenstaande ouderkorting. Die is € 947 voor jaar 2014. Die korting krijgt ze nu mogelijk per maand als voorlopige teruggaaf uitgekeerd. Voor dit jaar heeft uw vriendin wel recht op de alleenstaande ouderkorting, ook al zou ze al in december bij u komen wonen.

Ik lees niet dat u werkt en een kind / kinderen heeft. Een forse consequentie voor u zou dan zijn dat u de inkomensafhankelijke combinatiekorting zou gaan verliezen. Die kan tot meer dan € 2000 oplopen.

TOESLAGEN
Van groot belang zijn in de nieuwe situatie de toeslagen.
Voor de zorgtoeslag is het zo dat twee samenwonenden mét een minderjarig kind van 1 van de samenwonenden fiscaal partner worden m.i.v. de datum dat er wordt samengewoond en inschrijving bij het GBA heeft plaatsgevonden. U wordt dus ook verplicht toeslagpartners van elkaar.

Voor 2014 wordt er nogal bezuinigd op de zorgtoeslag. Toeslagpartners hebben geen recht meer op zorgtoeslag als hun gezamenlijk inkomen hoger is dan € 37.145 Voor een alleenstaande is dat € 28.482. Uw vriendin zal als alleenstaande ouder wel recht hebben op zorgtoeslag, maar bij samenwonen mogelijk niet meer – afhankelijk van uw inkomen.

Kindgebonden budget:
Uw vriendin zal ook kindgebonden budget hebben.
Met 2 (jonge) kinderen heeft ze tot een inkomen van zo'n € 39.000 recht op kindgebonden budget.
Voor toeslagpartners geldt ditzelfde inkomen als maximum!

Huurtoeslag
Misschien heeft uw vriendin (of u) huurtoeslag.
In de nieuwe situatie telt het totale inkomen van de toeslagpartners en het evtl. inkomen van de kinderen als medebewoner. Maximaal mag het gezamenlijk inkomen € 29.325 zijn. Datzelfde maximum inkomen geldt voor een alleenstaande met minderjarig kind

Om de consequenties voor de toeslagen door te rekenen kan de proefberekening toeslagen worden gemaakt. Ook voor 2014 zijn de bedragen inmiddels bekend.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees hier over huurtoeslag, maar ik heb bijv een koophuis, maakt het dan voor mij voor de belasting teruggave van mijn hypotheek nog uit? Verder heb ik geen kinderen, en ik werk, en bruto zit ik op +- 40.000 dus die aanvullende toeslagen zullen dan zowiezo vervallen ben ik bang. Ik heb geen idee zelf dus vandaar dat ik het hier vraag, Alvast bedankt voor de info, en ik wacht uiteraard meer antwoorden/reacties af :)
fisbel
10 jaar geleden
Er zijn geen gevolgen voor de huurtoeslag, zij het dat uw vriendin haar huurtoeslag verliest door te gaan samenwonen met u. Ook verliest uw vriendin haar zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Voor uw koopwoning is kamerverhuur tot euro 4536 per jaar vrij van belastingheffing Box 1. Is dus geen inkomen. Als echter een gedeelte van de woning verhuurd zou gaan worden - er zijn immers twee kinderen / al gauw 2 of 3 kamers nodig - is het officieel zo dat voor het verhuurde gedeelte bijvoorbeeld 1/3 deel van uw woning er geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk is. 1/3 gedeelte van de woning komt dan in Box 3. Tja, dat zijn de officiele regels. Ik denk dat niemand ervan wakker ligt als u gewoon alle hypotheekrente blijft opgeven en het inwonen van de vriendin ziet als kamerverhuur met de desbetreffende vrijstelling. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_hebt_een_woning/verhuur_deel_eigen_woning_kamerverhuurvrijstelling N.B: Alle toeslagen zullen voor uw vriendin vervallen behalve eventueel de kinderopvangtoeslag. Voor de hoogte telt hier weer uw beider inkomen. De gemeentelijke belastingen zullen voor u wat hoger worden. Rekent u op zo'n 100 euro extra.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ehmmm.. als ze hier komt ga ik mijn huis niet verhuren hoor? gewoon samenwonen, haha
fisbel
10 jaar geleden
Ik speel nu even een heel strenge inspecteur:
U stelt de huur op 0 euro. Maar marktconform zou u minstens 500 euro moeten rekenen. Dat is 6000 per jaar. Die schenkt u eigenlijk aan uw vriendin. Dat mag, maar dat betekent wel dat u aangeslagen wordt voor schenkbelasting. Er is in uw situatie een vrijstelling van ruim 2000 per jaar. U moet dus rekenen op een fiscale vordering van (6000 - 2000) x 30% te betalen schenkbelasting. Dat is 1200 afrekenen met de fiscus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel, je wilt toch niet suggereren dat de vraagsteller op commerciele gronden een huurovereenkomst zou willen en kunnen sluiten met zijn vriendin?
fisbel
10 jaar geleden
Nee, dat is al te kort door de bocht. Er zal zeker een gezamenlijke huishouding zijn. Buksie83 heeft fiscaal partnerschap met vriendin.
En dan is het hele verhaal van die stenge inspecteu onzin. Daarmee wil niet gezegd zijn dat er geen huur zou kunnen worden gevraagd. En / of een bijdrage voor eten / drinken, energie. Het is redelijk dat ieder van de partners naar draagkracht bijdraagt aan de huishouding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je rol van een heel strenge inspecteur en schenkbelasting was niet als zodanig bedoeld?
Ik denk dat er geen huur als zodanig kan worden gevraagd maar wel naar draagkracht worden bijgedragen aan huisvestings- en andere kosten. Hierbij kan worden opgemerkt dat een huishouding runnen ook een bijdrage genoemd kan en moet worden. Anders zouden al die partners die thuis zonder betaald werk de huishouding verzorgen profiteurs genoemd kunnen worden.