Hoe weet je of je zwart werkt?

Ik werk bij een bedrijfje en krijg mijn loon altijd contant uitbetaald, maar krijg aan het eind van het jaar wel een jaaropgave. Ik vind het een beetje vreemd aangezien ik naar mijn mening een loonstrookje hoor te krijgen ipv geld in een envelopje. Ik heb ooit wel eens wat papieren ingevuld, maar vind het gewoon erg vreemd allemaal. Ik werk er alleen in de zomer. Ik hoor van veel mensen dat ik daar zwart werk, maar door de ingevulde belastingpapieren en jaaropgaaf twijfel ik wel eens. Het is een horecabedrijf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat staat er op die jaaropgave allemaal vermeld?

Antwoorden (9)

Controleer even of je baas je socialelasten betaald
dit staat op je jaar opgaven staat er dit niet op werk je zwart

Toegevoegd na 3 minuten:
Je weet zeker dat je niet zwart werkt als:

je een arbeidsovereenkomst (contract) hebt met je werkgever, die door jullie allebei is ondertekend;
je regelmatig een loonstrookje krijgt;
je loon op je bankrekening wordt gestort;
je een loonbelastingverklaring hebt ingevuld;
je bent aangemeld bij de bedrijfsvereniging en het ziekenfonds
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een beetje achterhaald, het ziekenfonds bestaat immers niet meer. Contract op papier, loonstroken, betaling op bankrekening en loonbelastingverklaring zijn wel een goede indicatie.
je bent een zwartwerker als je geen belasting betaald over je loon. Je mag ook aan het eind van het jaar de belasting in 1 keer betalen. Zoek dus uit of je werkgever belasting voor je uitdraait, dit kun je zien op je jaaropgaaf. Is dit niet het geval wel zelf doen, anders kan de belastingdienst je bekeuren over alle periodes waarin je zwart gewerkt zou kunnen hebben (dus vaak veel meer dan het geval is geweest) en, indien je idd zwartwerkt, je baas erop aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een werkgever niet verplicht om een loonstrook te verstrekken. Behalve als deze afwijkt van een normale loonperiode of bij wijziging van bijvoorbeeld premies of inhoudingen. Ook is het niet verplicht om per bankbetaling je loon te krijgen, het mag dus contant.

In de horeca gebeurt het vaker. Jij werkt wit, maar hij kan zijn zwarte geld gebruiken.

Houd je contante betalingen even bij en vergelijk deze met je jaaropgaaf. Het kan zijn dat het ontvangen loon op je jaaropgaaf vele malen lager is dan je daadwerkelijk ontvangen loon. Je baas is van zijn zwarte geld af, heeft minder lasten over je moeten betalen en jij houdt er ook meer aan over. (ik keur het niet goed, ik geef alleen de argumentatie weer).

Ik denk dus dat je voor een deel zwart werkt. Overigens, volgens mij is het zo dat je werkgever verplicht is een loonstrook te overleggen als jij expliciet daarom vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een loonstrook wel verplicht, het is echter niet verplicht om deze op papier te leveren (vormvereiste) tenzij er een verandering is opgetreden. Dit zet de deur half open naar die nieuwerwetse e-mailsystemen die sommige bedrijven gebruiken voor loonstrookjes. Ik werkte jaren geleden voor Start-People en die hebben de hele zooi maar verwijderd, waardoor ik later bij het UWV voor paal stond. Met andere woorden ik vind het geen goede ontwikkeling, een duidelijk vormvereiste en een eis over het leveren van een nieuwe salarisspecificatie over elke periode (of alternatief een duidelijke bewaarplicht van de digitale versie) zou in mijn ogen het beste zijn.
Je krijgt een jaaropgave, dus lijkt het mij dat je gewoon wit werkt. Misschien een deel wit en een deel zwart? Dat kan ook nog, (lijkt mij ideaal trouwens, maar wie ben ik?).
Als je altijd hetzelfde bedrag per week of maand krijgt, dan is het wel uit te rekenen of het klopt met de jaaropgave. Dus even goed nakijken. Je kunt ook nog naar de belastinglijn bellen en bijv. vragen of je die en die zomer nou gewerkt had of niet, omdat je je papieren allemaal kwijt bent, dan weet je het snel. Of gewoon eerlijk zijn en vragen of je baas wel belasting voor je heeft betaald, maar dan kan het zijn dat je nog een partij aan de belasting moet betalen. Ik weet niet of ze dat ook doorgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de BD zich niet laat lenen voor vragen als: "Ik ben zo benieuwd of ik vorige zomer heb gewerkt, maar ik ben mijn papieren kwijt. Kunt u het even voor me opzoeken?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, ze geven je overal antwoord op.
In eerste instantie klinkt het i.d.d. alsof je daar zwart werkt. Zwart werk wordt altijd contant uitbetaald. Maar dat zegt niets alles. De meeste horeca bedrijven waar ik heb gewerkt was zwart werk en uiteraard kreeg ik contant uitbetaald. Daarentegen heb ik ook in een horeca bedrijf gewerkt waar ik ook contant kreeg uitbetaald, maar wat wel degelijk wit was. Normaal gesproken kun je het ook zien op je loonstrook, maar die krijg je niet zeg je. Gewoon wat papieren in hebben gevuld zegt niets. Ik denk dat de kortste klap informeren bij het gak of de belastingdienst het beste is. Of daar ook consequenties aan zitten als je i.d.d. zwart werkt weet ik niet. Je kan het ook aan je werkgever zelf vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook, en als je een gewoon loonbriefje krijgt en een jaaropgave werk je gewoon wit, waarschijnlijk.
Je werkgever neemt een enorm risico als ie je zwart betaalt en je wel een loonstrookje geeft, want de kans is groot dat je dit op gaat geven. En als er iets niet klopt is de belastingdienst er als de kippen bij!
Dus maak je geen zorgen. Bij mij is dit al jaren zo omdat we geen giraal geld in omloop hebben bij ons bedrijf, en mijn salaris is dagen langer 'onderweg' als ze het eerst moeten storten en daarna overmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen loonbelasting formulier hebt moeten invullen!
Dan weet je dat je zwart werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe maakt het niet uit of je je loon nu contant ontvangt of via de bank; zolang je een loonstrook ontvangt, een jaaropgave en je werkgever netjes de loonbelasting en sociale premies afdraagt.
Omdat je wel een jaaropgave ontvangt denk ik niet dat je zwart krijgt uitbetaald. Wat je wel kan doen is vragen om een loonstrook als je je geld ontvangt. Zo kan je controleren of je daadwerkelijk krijgt wat je hoort te krijgen (of je dus alle uren netjes uitbetaald krijgt) en kan je zien of alle premies en belasting netjes wordt opgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 't zeker wilt weten kun je dit 't beste bij de Belastingdienst vragen.