uitgave is een verzamelnaam voor elk bedrag dat je uitgeeft. Betaalde intrest zijn kosten en afschrijvingen zijn ook kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interest is rente, en inderdaad kosten. Afschrijvingen zijn kosten die je afboekt van je investering. Je investering wordt dus minder waarrd. Je kunt dit cummulatief doen (dat hou je een grote post investering en een grote post afschrijving) nadeel van dit systeem is dat als een artikel volledig is afgeschreven je hem wel uit de investering moet halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Afschrijvingen zijn geen kosten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je boekt ze als afschrijvingsKosten naar afschrijvingen, het zijn geen baten...het zijn dus wel kosten, je bedrijf wordt er minder door waard.
Onthoud altijd: kopen kost niets. Zodra je iets koopt zet je geld om in goederen van dezelfde waarde. Vervolgens ga je op die goederen afschrijven, omdat de goederen minder waard worden. Dus afschrijven zijn kosten en geen uitgaven (want: kopen kost niets).

Toegevoegd na 1 minuut:
*afschrijvingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afschrijvingen zijn de vermindering van je activa op jaarbasis en wordt als een kost beschouwd. Interesten op op uitstaande leningen zijn ook kosten maar interesten die je krijgt op je liquiditeiten zijn dan weer financiele winsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afschrijvingen zijn inderdaad wel kosten(je maakt gebruik van een bezitting over een periode). Interest zijn kosten en het zijn ook uitgaven zijn als ze betaald worden. Kenmerk van een uitgave is dat het een momentopname is waardoor je liquide middelen veranderen.
Zo kun je de interest van een lening in januari voor 1 jaar vooruit betalen en daarna hebje iedere maand interestkosten. Overigens is een aflossing wel een uitgave maar geen kostenpost.