Waarom investeren grote banken en pensionfondsen in kernwapens?

Ik las in de krant dat er een hele hoop geld in kernwapen wordt geïnvesteerd. Maar ik snap niet helemaal waarom. Kernwapens willen we toch de wereld uit hebben, hoe kun je er dan winst uit halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er wordt niet direct in kernwapens geïnvesteerd - dat is slechts een aandachtstrekkende kop boven een krantenartikel.

Wat er gebeurt is dat banken en pensioenfondsen investeren. Onder andere in bedrijven, door aandelen te kopen. Banken doen dat om zelf winst te maken. Of omdat ze een beleggingsfonds hebben waarin gewone mensen geld kunnen inleggen, en met dat geld beleggen ze zodat het beleggingsfonds meer waard wordt. Pensioenfondsen beleggen ook om winst te maken, omdat dat nu eenmaal nodig is om straks de pensioenen te kunnen betalen.

Er wordt dus (onder andere) belegd in bedrijven, door aandelen van zo'n bedrijf te kopen.

Als zo'n bedrijf nu ook producten levert die worden gebruikt voor het maken van kernwapens, of voor de regelmatige inspecties van die kernwapens, of voor de opslag ervan, dan zou je dus kunnen zeggen dat de bank of het pensioenfonds "in kernwapens investeert". Maar dat is niet zo, er wordt geïnvesteerd in een bedrijf dat (ook) iets doet dat (onder andere) iets met kernwapens te maken heeft.

Nu blijft de vraag natuurlijk of je dat wilt, maar dat is een andere vraag.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er staat dat ze (ING bijvoorbeeld voor 1,15 miljard) investeren in de productie van kernwapens, en ik snap niet hoe je daar winst uit kan halen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als je een bedrijf ziet waarvan je denkt dat het in de komende jaren veel succes zal hebben, dan koop je aandelen in dat bedrijf. Als het bedrijf inderdaad succesvol is, zullen die aandelen meer waard worden. Neem bijvoorbeeld Netflix. Dat bedrijf is een paar weken geleden naar Nederland gekomen, en biedt nu ook hier zijn diensten aan. Daarna wil Netflix zijn diensten ook in andere Europese landen aanbieden. Als jij denkt dat Netflix daarin heel succesvol zal zijn, kun je nu aandelen Netflix kopen. Als je gelijk hebt en heel Europa neemt straks een abonnement op Netflix, zullen die aandelen meer waard worden. Je verkoopt dan straks die aandelen tegen een veel hogere prijs. Iemand die van jouw plannetje hoort, zal zeggen: "Wertos investeert in films". Maar dat doe je niet echt: je investeert in Netflix, en Netflix biedt films aan aan zijn abonnees. Op dezelfde manier investeert een bank of een pensioenfonds in (bijvoorbeeld) een bedrijf dat goudmijnen, zilvermijnen, uraniummijnen, en bauxietmijnen heeft. De bank investeert in dat bedrijf omdat ze denken dat er de komende jaren veel vraag zal zijn naar bauxiet, waardoor de bauxietmijnen van het bedrijf meer waard zullen worden dan nu. Wat er gebeurt is dat de bank verwacht dat er een grote vraag zal komen naar bauxiet. Dit bedrijf bezit bauxietmijnen. Die bauxietmijnen zullen dan meer waard worden. Daardoor stijgt de waarde van de aandelen van dat bedrijf. En dus koopt de bank die aandelen nu, omdat ze nu nog goedkoop zijn. Een journalist ziet dat hetzelfde bedrijf ook uraniummijnen heeft, en die worden gebruikt voor het delven van uranium voor kernwapens. De journalist schrijft nu: "de bank investeert in kernwapens". Klopt dat? Tja...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik denk dat ik nu wel begrijp hoe het in elkaar steekt.