Kan mijn baas verbieden te parkeren op een openbare parkeergelegenheid dicht bij het bedrijf?

Hallo,

Ik werk in een supermarkt, gelegen in een winkelcentrum.
Bij dit winkelcentrum, waar zich tevens ook kleine appartementen bevinden boven de winkels, is een grote parkeergelegenheid. Deze is openbaar en er geldt geen 'betaald parkeren' of andere dergelijke parkeerrestricties zoals vakken op naam, invalide etc.

Het laden en lossen, waar dus de vracht binnenkomt, gebeurd tegen de parkeerplaats aan. Dus niet op de parkeerplaats zelf.

Goed, nu even 'to the point'. Meerdere werknemers willen graag hun auto parkeren bij deze vakken, aangezien dat dichterbij is als ze het pand verlaten via de laden en lossen deur na werktijd.
De baas verbiedt dit omdat volgens hem: deze vakken alleen voor klanten zijn. Hypocriet dat hij is zet hij zelf de auto wél iedere dag in hetzelfde vak bij deze deur. De werknemers zijn helaas genoodzaakt, volgens de baas, de auto te parkeren bij een woonwijk circa 60m verder.

Welk recht hebben wij als werknemers? Heb zelf de indruk dat hij bang is zijn plek kwijt te zijn als meerdere werknemers de auto daar zelf neerzetten. Hij kan ons toch niet verbieden de auto te parkeren op een openbare parkeerplaats, hij is immers de eigenaar NIET.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Klopt. Hij heeft geen poot om te staan. Je mag je auto zeker op de plaats parkeren die je omschrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De baas wil dat de klanten kunnen parkeren vlakbij zijn zaak. Dat is in het belang van het bedrijf dus indirect ook van jou. Klanten zijn misschien een half uur bij de supermarkt dus die plaatsen worden goed gebruikt. Service verlenen aan klanten staat bij ondernemers hoog in het vaandel want er zijn genoeg andere supermarkten waar ze ook hun boodschappen kunnen doen. Weinig parkeerplaats is een ergernis voor de klant en getuigt van gebrek aan service. Het personeel staat echter de hele dag in de winkel dus ik kan de vraag van de baas goed begrijpen. Waarom zou je klanten, op de duur letterlijk, laten lopen? Hij kan het echter niet verbieden en zou ook zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, dat had ik ook in mijn hoofd maar parkeren in een woonwijk kan ook problemen geven. Mensen komen daar ook na hun werk voor zes uur thuis en dan staan al die auto's van de supermarkt er nog. Ik vind wel dat je baas het goede voorbeeld moet geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij niet dat zijn/haar baas er zo over denkt. Hij parkeert immers wel z'n auto daar.
De baas heeft wel gelijk, de parkeerplaatsen zijn voor de klanten, dat is toch logisch.
De werkgever is alleen wel kortzichtig, hij zou zeker zelf elders moeten parkeren.
Wettelijk kunnen jullie wel daar parkeren, maar het is niet zo slim.

1) de werkgever is niet de baas over de parkeerplekken, maar kan jullie wel aanwijzingen geven in het belang van de zaak
2) de parkeerplaatsen zijn duidelijk bedoeld voor klanten, bovendien anders komen die echt niet bij jullie boodschappen doen, als ze ver moeten parkeren en dus lopen
3) als jij met wettelijk bewijs in je handen naar de baas wilt stappen of gewoon toch voor de deur wilt parkeren [je kan me niks maken-houding], dan heb je daar waarschijnlijk de langste tijd gewerkt. De baas bepaalt, daar gaat het om, jij kan het daar niet mee eens zijn, prima, in je eigen tijd, tijdens werktijd heeft de baas gelijk... [niet altijd maar in zo'n geval zeker wel].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Absoluut niet. Ook de baas moet zich houden aan de regels. Hij kan niet zomaar de regels bepalen. Het is niet zijn parkeerplaats. Bovendien parkeert hij er zelf ook gewoon zijn auto. Dus dit hele verhaal slaat dan nergens op. Als het de baas zijn eigen terein is, ja dan kan hij vragen of de werknemers de auto's elders willen parkeren. Dit wordt bij ons ook weleens gedaan (klanten/leveranciers/open dagen b.v.). Maar dit is niet zijn terein, hij bepaald die regels niet.
Nee, hij heeft geen poot om op te staan , tenzij hij dit contractueel met je heeft vastgelegd. Bovendien lijkt het me dan dat het hele winkelcentrum, die regel moet hanteren, waarbij geen uizonderingen voor de ondernemers/bazen zouden mogen gelden. Zijn standpunt is mits het hele winkelcentrum de zelfde regel hanteert wel te begrijpen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag mij af wat de motivatie achter het -1 is. U heef gelijk. Het is niet aan hem om te bepalen wie er mag parkeren en wie niet.