Kan ik een ziektewet uitkering krijgen?

Afgelopen jaar heb ik een studie gevolgd, maar de laatste 7 weken van het schooljaar ziek gemeld geweest met een depressie. Nu is het duidelijk geworden dat ik aankomende september mijn studie niet kan voort zetten door de ernst van mijn depressie. Ik krijg anti-deprissiva. Omdat ik me uitschrijf op school, komt mijn studiefinanciering te vervallen. Kan ik een ziektewet uitkering krijgen? Ik heb in het verleden wel gewerkt, maar nu dus geen werkgever.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Als je verwacht langer dan een jaar 'arbeidsongeschikt' te zijn, is dit een mogelijkheid. Neem contact op met het UWV, zij kunnen je inlichten over Wajong, een programma bedoeld voor mensen problemen op jonge leeftijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens werk ik regelmatig met mensen die een depressie hebben: anti-depressiva heeft enige tijd nodig om te gaan werken en ook om de juiste dosis cq. het juiste middel te bepalen.
Wellicht is dit voor jou nog niet in orde. Wanneer deze beter is vastgesteld kan je misschien je opleiding/studie vervolgen: het is wel belangrijk om jouw toekomst te verbreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je kunt geen ziekte wet uitkering krijgen. Je kunt alleen kijken of je een wajong uitkering kunt aanvragen.
ronron1212
10 jaar geleden
De ziektewet is een werknemersverzekering: je bent ervoor verzekerd als je werkt in loondienst. Als dit het geval is, kun je je ziekmelden wanneer je niet kunt werken. Als je bijvoorbeeld werkt via een uitzendbureau of tijdelijk ergens werkt, hoeft de werkgever je loon dan niet door te betalen. In dat geval val je onder de ziektewet. Je kunt dus niet vanuit een situatie waarin je niet werkt, in de ziektewet terecht komen.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal nergens recht op hebt. Anderen noemen hier al de mogelijkheid van Wajong, dat zou aan de orde kunnen zijn. Daarvoor geldt echter wel een wachttijd van een jaar vanaf het moment dat je arbeidsongeschikt werd, en vervolgens kom je er pas voor in aanmerking als de verwachting is dat je niet binnen een jaar gaat herstellen. Als dit het geval is dan volgt een beoordeling van je medische en praktische mogelijkheden en wordt er gekeken of je niet met begeleiding of enkele aanpassingen toch kunt werken. Pas als dit helemaal niet mogelijk blijkt, kun je een uitkering krijgen. Je vraagt het aan door een formulier in te vullen dat je kunt vinden op de site van het UWV.

Daarnaast is er nog de mogelijkheid van WWB (bijstand). Dit vraag je aan bij de gemeente waar je woont. Hier kom je voor in aanmerking als je nergens anders voor in aanmerking komt. Dat betekent dat je Wajong aangevraagd moet hebben en het afgewezen moet zijn, óf dat overduidelijk is dat je niet in aanmerking komt voor Wajong (bijvoorbeeld omdat de verwachting is dat je binnen een jaar gaat herstellen). Vervolgens zal ook daar een beoordeling volgen met betrekking tot de vraag of je kunt werken of naar school kunt. Voor jongeren onder de 27 geldt in de WWB dat zij niet alleen een sollicitatieplicht, maar ook een scholingsplicht hebben. Oftewel: als je naar school kúnt, dan móet je dit ook. Maar van beide verplichtingen (de arbeids- en scholingsplicht) kun je worden vrijgesteld als je om medische redenen niet in staat bent om te werken of naar school te gaan. De gemeente zal voor die beoordeling waarschijnlijk een onafhankelijk arts inschakelen.

Denk je er verder aan dat je recht hebt op een jaar langer studiefinanciering, als je door ziekte of handicap langer over je studie doet? Dat kan wat extra lucht geven.