Zijn er kosten verbonden aan een creditcard als ik er verder niets mee doe?

Ik wil een creditcard aanvragen alleen enkel voor in geval van nood, dat ik geld kan pinnen in het buitenland, als mijn normale bankpasje het niet doet.
De creditcard zou voor mij gratis zijn, omdat ik een privepakket bij mijn bank heb dus die jaarlijkse kosten heb ik niet.
Ik weet dat als ik pin in het buitenland er 4% bijkomt, maar zijn er verder dan nog andere kosten aan verbonden zolang ik er niets mee doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Je hebt al geïnformeerd dat jouw bank jou geen kosten in rekening brengt. Dat is mooi!

Verder heb je geen kosten zolang je de kaart niet gebruikt. Alleen jouw bank zou kosten in rekening kunnen brengen, en dat doen ze niet.

Je hebt hooguit een nadeel als je ooit mocht besluiten je huidige privépakket om te zetten in een ander, goedkoper pakket. Het is mogelijk dat jouw bank jou vanaf dat moment wel kosten in rekening brengt voor je kredietkaart. Maar dat gaat pas spelen vanaf het moment dat je eventueel je huidige pakket omzet.

Het antwoord is dus: nee, voor jou zijn er geen kosten verbonden aan het hebben maar niet gebruiken van een kredietkaart.

Toegevoegd na 4 minuten:

Extra informatie:

Als je in het buitenland pint met je kredietkaart omdat je pasje het niet doet, worden er kosten (in jouw geval 4%, schrijf je) in rekening gebracht. In zulke gevallen is het echter mogelijk dat ook de bank waar je pint kosten berekent. Bijvoorbeeld 15 Turkse Lira als je in Turkije zou pinnen (ik roep maar even een bedrag, pin me niet vast op de hoogte ervan, maar in deze orde van grootte moet je wel denken).

Je zou dan dus 4% kosten betalen aan jouw bank, en 15 Turkse Lira aan de Turkse bank waar je pint.

Maar goed, als dit alleen maar voor noodgevallen is bedoeld, is het overkomelijk. Ik noem dit slechts als toevoeging. En opdat je wete dat je dan beter zo af en toe een groot bedrag kunt pinnen dan vaak een klein bedrag (dit geldt trouwens ook voor gewoon pinnen, ook daar wordt een enkele keer een vast bedrag per transactie voor gerekend).

Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn geen verdere kosten aan verbonden. Sterker nog: als je buiten de EU op vakantie gaat is betalen met een credit card voordeliger dan met je bankpasje geld uit de muur halen en dan betalen. Dit omdat met een bankpas geld uit de muur halen extra kosten met zic meebrengt.
Buiten EU van goedkoop naar duur: Betalen met credit card-Geld met bankpas uit de muur halen-Geld met Credit Card uit de muur halen
Binnen EU is geld met Credit Card uit de muur halen het duurst, de rest is even duur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt inderdaad! Bijvoorbeeld in een restaurant, een winkel, of een hotel: --  Betalen met kredietkaart is het goedkoopst.
--  Pinnen met bankpas en dan contant betalen is iets duurder.
--  Pinnen met kredietkaart en dan contant betalen is het duurst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar normaal gesproken zijn er toch juist wél kosten verbonden aan het hebben van een creditcard? Ik heb tenminste om die reden mijn creditcard stopgezet. Ik had er één vooral vanwege aankopen via internet, maar tegenwoordig met I-deal en Paypal heb je 'm daar niet meer voor nodig. Ik had toen zo'n aanbod waarbij het eerste jaar gratis was, maar je daarna ik meen zo'n 40 euro per jaar moest gaan betalen. Voor een product waar ik verder niets meer mee deed, vond ik dat gewoon te duur. Ik heb 'm twee of drie jaar gehad, en ik denk drie keer echt 'nodig' gehad.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het ligt aan je bank, en het ligt aan het pakket dat je daar hebt. De ING kent bijvoorbeeld een wat duurder pakket waar een kredietkaart bij inbegrepen is. Je betaalt dan weliswaar niet extra voor de kredietkaart, maar daar staat tegenover dat het pakket zelf vrij duur is. De ING kent ook een goedkoper pakket zonder kredietkaart. Heb je dat goedkopere pakket en wil je er een kredietkaart bij, dan zul je die kredietkaart apart moeten betalen. Ooit (toen ik hem opzegde) kostte dat 20 euro per jaar, als ik me goed herinner. Andere banken hebben vergelijkbare regellingen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik betaal voor mijn ANWB visa kaart €7,50 per jaar...goedkoper dan mijn bankpassen! €1,95 per maand.
Er zijn geen kosten voor een credit card die je niet gebruikt (mede door het pakket). Uiteindelijk ga je een credit card toch ooit gebruiken het heeft namelijk veel voordelen. Vaak zijn aankopen een half jaar verzekerd tegen verlies of diefstal en mocht je via internet iets bestellen dat niet geleverd wordt kun je via omwegen de koop ongedaan laten maken.
Bij gebruik kunnen er kosten in rekening gebracht worden dit is echter afhankelijk wat voor soort kaart je hebt:
Je hebt een creditcard waarbij je alles een keer per maand in een keer afbetaald (uitgestelde betaling) en geen extra kosten.
Je hebt een creditcard waarbij je in termijnen terug betaald (soort lening en dus extra kosten).

Verder beschik ik al tijden over een credit card bij de ABN AMRO en deze kost me niks. Een handig back-up middel en met o.a. bovengenoemde voordelen.