Hoe werkt huurtoeslag als je samen woont?

Als je tussen 18 en 23 jaar bent mag de kale huurprijs max 374 euro zijn om huurtoeslag te krijgen. Nu woon ik samen en de huur is 700 euro. Moet ik dan de huur door 2 delen als ik voor mezelf huurtoeslag wil berekenen? Of moet ik als ik voor mezelf huurtoeslag wil aanvragen alsnog de 700 euro rekenen, waarmee ik dus geen huurtoeslag krijg, aangezien dit bedrag te hoog is.

En, kan je huurtoeslag krijgen met terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (3)

De huur mag niet gesplitst worden met dit doel. Jullie kunnen als totaal huurtoeslag krijgen, de inkomsten van alle inwonenden (partner + medebewoners) worden meegenomen om het toetsingsinkomen te bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is per samenwonend stel, maar 1 persoon die eventueel recht op huurtoeslag heeft, het inkomen van zijn/haar partner wordt daarbij opgeteld voor de berekening van de toeslag. Het is dus niet mogelijk beide huurtoeslag aan te vragen, of de maximale toegestane huurtoeslag te verdubbelen omdat je er samen woont.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar, en u woont samen met een partner of medebewoner? U kunt dan huurtoeslag krijgen als:
uw rekenhuur minimaal € 222,18 en maximaal € 374,44 per maand is.
Als u een kind hebt, mag uw huur hoger zijn, maar maximaal € 681,02.
het gezamenlijke inkomen maximaal € 28.550 per jaar is
u, uw partner en medebewoners ieder maximaal € 21.139 aan vermogen hebben
Voor alleenstaande ouders gelden extra regels.

Maar zelfs al was je ouder dan 23 dan kreeg je ook geen huurtoeslag want dan ligt de grens op maximaal € 681,02 .

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft dus weinig zin om antwoord te geven op die terugwerkende kracht maar dit is daarop het antwoord: "In het lopende jaar kunt u op elk moment huurtoeslag aanvragen over datzelfde jaar. U kunt ook huurtoeslag aanvragen over het vorige kalenderjaar, dit kan tot 1 september in het volgende jaar. Huurtoeslag over 2012 kunt u dus aanvragen tot 1 september 2013. Er geldt één uitzondering waardoor u nog langer huurtoeslag kunt aanvragen: als u uitstel hebt aangevraagd voor het indienen van uw aangifte inkomstenbelasting over een bepaald jaar, dan kunt u huurtoeslag aanvragen tot het moment waarvoor het uitstel is verleend. De datum van 1 september geldt dan niet. "

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een toevoeging: de huur wordt dus nooit gedeeld. Je zit hoger dan die 681 (maar kijk even goed of er nog servicekosten in zitten) en als je samenwoont kom je er dus niet voor in aanmerking.