is de premie volksverzekering aftrekbaar voor de inkomstenbelasting ?

Loonheffing bestaat uit component loonbelasting en premie volksverzekering. Zijn deze bedragen beide aftrekbaar van het loon ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is onduidelijk in combinatie met de nadere uitleg. Het begrip "Inhouding op loon" is niet hetzelfde als "aftrekbaar bij aangifte inkomstenbelasting". Tenzij je inhoudingen op loon als voorheffing bedoeld, welke later verrekend worden met de definitieve aanslag inkomstenbelasting (zoals @computoon in zijn antwoord uitgelegd)

Antwoorden (1)

Het gehele bedrag dat als 'loonheffing' op (bijv.) de jaaropgave staat wordt meegenomen in de aangifte inkomstenbelasting.

Je mag het echter geen aftrekpost noemen. Het is een voorheffing. Als je de aangifte inkomstenbelasting invult, wordt berekend hoe groot het bedrag is aan 'verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen'.
Je krijgt ook nog eens de opbouw te zien, gesplitst in loonbelasting en premie volksverzekeringen, de volksverzekeringen alleen in box 1.

Het bedrag dat al aan loonheffing is betaald, wordt op dat bedrag in mindering gebracht. Een positief verschil tussen die twee krijg je terug, een negatief verschil betaal je bij.

Dus ja: de hele loonheffing wordt meegenomen als je aangifte inkomstenbelasting doet en nee, het is geen aftrekpost maar een voorheffing.
Computoon