Waarom zit er zo een groot verschil tussen de wettelijke rentes?

Het verschil tussen de wettelijke rente voor consumententransacties enerzijds en handelstransacties anderzijds is groot, namelijk resp. 3% en 8%. Wat rechtvaardigt dit verschil?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goed ik doe een gooi. Ten eerste is de wettelijke rente voor handelstransacties weer een verworvenheid van de EU, dat wil zeggen hij is van bovenaf opgelegd en uiteindelijk in 2002 in de nationale wetgeving opgenomen, maar eigenlijk te laat. Wat ik verder tussen de regels door lees bij mijn oh zo betrouwbare bron Wikipedia is dat de motivatie voor het veel hogere percentage is dat betalingsachterstanden in de zakelijke wereld iets zijn waar veel zwaarder aan getild wordt, omdat deze meer (negatieve) invloed hebben op de economie. Dat meen ik op te maken uit het volgende: _______________________________________________ Aardig is nog om op te merken dat het tot eind juli 2003 heeft geduurd voor de juridische wereld (de ministeries incluis) wist welk tarief het referentietarief is, zoals dat volgt uit de Europese richtlijn ter bestrijding van betalingsachterstanden in het handelsverkeer. _______________________________________________ Toegevoegd na 12 minuten: En nu lees ik elders (tweede link) dit: _______________________________________________ Als gevolg van buitensporige betalingstermijnen en betalingsachterstand drukken zware administratieve en financiële lasten op het bedrijfsleven, met name op het midden- en kleinbedrijf. Deze problemen zijn bovendien een belangrijke oorzaak van insolventie, die een bedreiging voor de overlevingskansen van ondernemingen vormt, en doen talrijke arbeidsplaatsen verloren gaan. _______________________________________________ Op de tweede link vind je ook de verdere motivatie van het afdwingen van bepaalde voorwaarden, het ging ook om bedrijfsbetalingsverkeer internationaal net zo soepel te laten lopen als nationaal etc.

Bronnen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettelijke_rente

kut

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100