Uiteraard moet je een factuur gewoon betalen. Maar na 5 jaar 'nietsdoen' kan een schuldeiser de betaling bij een contractuele vordering niet meer afdwingen. Met iedere aanmaning wordt de verjaringstermijn overigens gestuit.

"De verjaringstermijn voor contractuele vorderingen
Naast de algemene verjaringstermijn van 20 jaar, zijn er ook een aantal bijzondere verjaringstermijnen. Zo bedraagt de verjaringstermijn voor contractuele vorderingen slechts 5 jaar, art 3:307 BW. De wet spreekt hier over een verbintenis uit overeenkomst. Hierbij moet u niet alleen denken aan een geldvordering, een niet betaalde lening of een huurvordering, maar elke verbintenis die u aangaat. De wederpartij kan dan juridisch niets meer ondernemen om betaling van de vordering af te dwingen. De verjaringstermijn gaat in na de aanvang van de dag volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden. Dit op basis van BW3 art. 307, lid 1:

Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot het geven of een doen verjaart door verloop van 5 jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden."

"Opschorten van verjaring
De verjaring kan wel worden opgeschort. In juridisch jargon: de verjaring wordt gestuit. U kunt daarvoor vele acties ondernemen en procedures starten. Deze procedures hebben pas een opschortende werking als ze schriftelijk aantoonbaar zijn, bijvoorbeeld via een aangetekende brief. Denk aan bijvoorbeeld:
Het sturen van een aanmaning.
Het sturen van een klacht, liefst aangetekend.
Het sturen van een incasso. De kosten van een incasso zijn vaak hoog.
Een onderhandeling tussen debiteur en crediteur over de vordering.
Een gerechtelijke procedure.

Zodra een opschortende procedure is afgesloten, doordat er bijvoorbeeld een betalingsregeling is gesloten of aanbetaling is gedaan, spreken we over stuiting van de verjaring. Er gaat dan een nieuwe verjaringstermijn lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijn, maar niet langer dan vijf jaar. Stuiten kan op vele manieren plaats vinden. Denk aan een herinnering of aanmaning van een betaling of vordering."

Toegevoegd na 3 minuten:
2 jaar geldt alleen voor een zog. consumentenkoop maar daarvan is in de vraag geen sprake.
Computoon