Hoe bereken je loonkosten?

Hallo,

Binnenkort heb ik een toets van bedrijfseconomie. Wij moeten dan ook loonkosten berekenen, zelf snap ik het niet helemaal.

Het weekloon is €425,-
Vakantietoeslag is 8% van het brutoloon
De premies voor sociale verzekeringen is 18%
Aan het einde van het jaar ontvang hij €600,-

Met deze gegevens heb ik het zo gemaakt:

Brutoloon: €425,- x 52 = €22.100,-
Vakantietoeslag: €22.100*8% = €23.868,-
Sociale verzekeringen: €23.868*18% = €28.164,24
Bonus: €600
Totale loonkosten: €28.764,24

Volgens mijn leraar is dit fout en moet ik eerst het zo berekenen, ik heb uitleg gevraagd maar dat kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Volgens hem moet het zo:

Brutoloon: €425,- x 52 = €22.100,-
Vakantietoeslag: €22.100*8% = €23.868,-
Bonus: €600+ €23868= €24.468,-
Sociale verzekeringen: €24.468*18% = €28.872,24
Totale loonkosten: €28.872,24

Wat ik niet helemaal snap is waarom moet ik eerst die bonus erbij doen? Die bonus ontvangt hij toch pas aan het einde van het jaar? Een bonus is toch eigenlijk het zelfde als reiskostenvergoeding? In het theorieboek staat dat je eerst de vakantietoeslag erbij doet, daarna de sociale lasten en daarna pas de reiskostenvergoeding. Kan iemand mij vertellen welke manier goed is? En misschien ook uitleggen waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Een bonus is gewoon loon wat wordt ontvangen binnen het belastingjaar en daar over worden alle lasten ook over berekend.
ronron1212
10 jaar geleden
De bonus is een onderdeel van het totale salaris (net zoals vakantiegeld), daarom moeten er daarop ook sociale lasten over worden afgedragen. Dat hij het pas aan het eind van het jaar ontvangt maakt helemaal niets uit. (Anders mogen ze mij ook in december betalen en dan delen we het verschil aan lasten ;-))

Een kostenvergoeding is geen onderdeel van het salaris, maar zoals de naam al zegt een vergoeding voor gemaakte kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kosten en uitgaven zijn niet hetzelfde. Dus het moment in het jaar waarop je een bepaald bedrag krijgt, is voor de berekening van de loonkosten niet van belang. Kijk bijvoorbeeld naar de vakantietoeslag: die krijg je meestal pas uitbetaald in mei of juni van het volgende jaar maar de kosten van de vakantietoeslag bereken je over de bedragen van de looncomponenten van dit jaar. Zoals in de uitwerking in je antwoord.

Die bonus moet ná de berekening van salaris + vakantietoeslag meegeteld worden omdat je over een bonus (als regel althans) geen vakantiegeld ontvangt. Maar 100% fout zou het niet zijn als je dat gedaan had. Een bonus is niet vergelijkbaar met een reiskostenvergoeding. Had de werknemer nu een winstuitkering, een jubileumuitkering, een EHBO-diplomatoeslag of een BHV-vergoeding gekregen, dan had je 'm op dezelfde 'plaats' moeten bijtellen als de bonus.

De sociale lasten moeten inderdaad bijgeteld worden nadat de bonus al bijgeteld is. Want ook over de bonus telt mee voor de berekening van de sociale lasten. (Al heeft men daarvoor wel een hoog voorbeeldpercentage genomen, naar mijn mening.)

Ik zou de uitwerking overigens niet 'afgekeurd' hebben als je de reiskostenvergoeding ook mee had genomen als loonkosten. Maar dan wel helemaal 'onderaan'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die reiskosten behoren weliswaar niet tot het 'loon' maar wel tot de 'kosten' van een werknemer.
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Rieskosten zijn kosten en hebben verder niet met de berekening van loonkosten te maken.
Computoon
10 jaar geleden
Dat schrijf ik (met iets andere woorden) ook in de laatste zin van mijn antwoord. Maar als er een bovenmatige vergoeding voor zakelijke km's wordt gegeven, wordt het 'bovenmatige' weer wel als gezien door de Belastingdienst....