Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de vergoeding bij overwerk bij een parttime contract hoger belast en bouw je hier pensioen en vakantie geld over op?

Mijn werkgever heeft mijn tijdelijke contract verlaagd van 18 uur naar 8 uur per week. Nu vraagt hij mij regelmatig extra uren te werken. Is de vergoeding voor de extra uren dan gelijk aan als ik ze contractueel zou werken? Met andere woorden: worden deze uren boven mijn contractuele 8 uur als overwerk extra belast? Wordt er ook pensioen en vakantiedagen opgebouwd over deze extra ("overwerk") uren?
Of is er een 'handigere' constructie te bedenken voor deze meer uren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uren buiten het parttime contract worden in principe niet hoger belast, in ieder geval niet zolang je niet meer dan het aantal uren per week werkt dat bij jouw werkgever fulltime is (bijv. 38 of 40 uur). Ook hoor je over die extra uren pensioen en vakantiegeld op te bouwen en zelfs naar rato vrije uren/dagen. Dat willen werkgevers nog wel eens (voor het gemak) vergeten. Hou dat dus goed in de gaten.
Zelf heb ik ook een parttime contract en maak ik af en toe extra uren en krijg die dus net zo uitbetaald als de contracturen inclusief pensioenopbouw, en vakantiegeld/dagen opbouw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Paca. Het wordt me duidelijk dat ik dus goede en duidelijke afspraken met mijn werkgever moet gaan maken over deze 'overuren'!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding