Wie kan er meer uitleg geven over bank sparen?

Ik hoorde laatst dat je tegenwoordig kunt bank sparen? Een vorm van spaarloonregeling? En wat zijn hier de risico's van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Banksparen is een nieuwe manier van "pensioen opbouwen". Als je nu een gouden handdruk krijgt heb je een aantal keuzes: Gewoon afrekenen met de fiscus (en dan dus veel belasting betalen); een stamrecht-bv oprichten (en dan zelf je geld beheren zodat je jezelf in kleine porties stamrecht kan uitkeren) en banksparen.
Het komt erop neer dat de bank je geld beheert en dat je vermogen steeds meer wordt. Als je jezelf dan een stamrecht wil uitkeren wordt er een deel van je vermogen uitgekeerd en betaal je over die uitkering belasting.

Er zitten een paar nadelen aan. Ten eerste zijn de banken er nog niet klaar voor om dit te doen. De banken hebben nog geen systeem gevonden waarmee ze periodieke uitkeringen met een wisselend bedrag kunnen doen. Ten tweede hangt en staat je vermogen met de kundigheid van de banken je geld goed te beheren (en je weet hoe dat in de afgelopen 2 jaar is afgelopen bij sommige banken). Daarnaast beheer je zelf niet meer je geld en ben je dus minder flexibel als je ineens geld nodig hebt.

Voordeel is wel dat je niet je vermogen opsnoept, zoals veel mensen met een stamrecht-bv dat doen.