hoe richt ik een fonds op?

Beste mensen, Mijn hond heeft ernstig aandoening genaamd Heupdysplasie. nu moet ze waarschijnlijk geopereerd worden en dat kan oplopen tot € 5000,- of meer. Nu kan ik dit onmogelijk betalen met mij inkomen. Dus wil ik een fonds opzetten en zorgen voor donaties. Maar ik heb geen idee hoe ik dit op touw moet zetten. heb je er websites voor of iets. wie oh wie kan mij helpen.

Het gaat om Shiela een duitse herder van net 1 jaar.
ik kan het gewoon niet over me hart krijgen om haar in te moeten laten slapen. ze was n amelijk het verjaardags kadootje van mijn dochter die verlede jaar 3 werd...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt daar ook geen verantwoordelijkheid bij de fokker en had je geen verzekering kunnen nemen? 5000 voor een hond.... hoeveel levens kunnen we daar niet mee redden in arme landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Objectief gezien heb je gelijk Pelle maar er zit hier volgens mij iets met veel emotie achter dus deze redenering lijkt mij te simpel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja.En toch vind 5000 euro voor een hond erg veel geld. Zelfs na die 5000 euro is nog niet zeker dat het goed is. Hoeveel geld komt erna nog? En dan het lijden wat dat beest nog moet doorstaan.
Ik vind dat je die hond die martelgang moet besparen. Maar overigens vind ik dat bij mensen ook vaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met haelenaar.... is het leuk voor die dochter om haar hond te zien met zoveel pijn, operaties en andere ellende? Je kunt toch ook gewoon uitleggen dat haar hondje zo ziek is dat hij niet meer beter wordt? Wie weet ben je er niet met die 5000 of hielp het niet. Had je dit ook gedaan als je geen dochter had en gewoon die hond had genomen?
Antoni
11 jaar geleden
Wat een negativiteit! De kosten KUNNEN oplopen tot € 5000,- of meer, dus dat is nog lang niet zeker! Een operatie zal misschien wel wat pijn en andere problemen opleveren, maar zal uiteindelijk de hond (en zijn verzorgers) gelukkiger maken. Waarom dan zo negatief denken over een operatie? En waarom denken dat het na een operatie "nog niet zeker (is) dat het goed is"? Een vreemd uitgangspunt vind ik dat! Een operatie is toch bedoeld om de hond beter en gelukkiger te maken? Laten we het allemaal eens wat positiever bekijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niets is zeker. Zowel wat jij zegt als wat ik zeg. Verder ben ik gewoon van mening dat als je het geld er niet voor hebt je het geld er niet voor hebt. Als ik geld over heb geef ik dat aan mensen, niet aan dieren. Er moet verschil blijven vind ik. We gaan te ver met operaties bij dieren. Daarnaast: hoe zit het met de fokker? Gaat die vrijuit? Of was het een broodfokker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shiela is niet zomaar een hond. het is onze eerste hond en als we geen dochter hadden gehad had ik dit ook gewilt. Ze is familie en familie laat je niet in de kou zitten. Ik heb alles voor haar over. Zelf me computer en xbox als dat haar geopereerd krijgt. En met deze operatie kan ze na revalidatie weer normaal leven als elke hond van 1 zou moeten doen. Tuurlijk zal de maraton niet doen en moet alles rustig opgebouwt worden, De artsen geven mij de garantie dat het zonder operatie een aflopende zaak is. met pijnmedicatie en speciaal voer voor gewrichten redt ze het niet. Als ik geen zekerheid zou hebben met de operatie zou ik het ook nooiot doen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry pelle maar dieren zijn ook levende wezen. Mogen die dan niet geholpen worden. ik vraag jou niet om je geld. heb overigens al een inzamelactie opgestart. en het nestje was 1 malig. heb die mensen gesproken en hun puppy heeft nergens last van. nog niet iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mariska, jij hebt jouw mening en ik heb de mijne. Punt. Zolang er mensen doodgaan op de wereld vind ik niet dat er zoveel geld naar een dier mag gaan, dat is gewoon mijn mening.
Rieneke1
11 jaar geleden
Het hemd is nader dan de rok, Pelle. Het betreft hier niet een willekeurig dier, maar een geliefde huisgenoot, die nog jong is, en na behandeling goede vooruitzichten heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je rieneke.
iedereen heeft recht op hulp dus ook een dier. dieren gaan ook dood. hebben die dan minder recht als de mens. nee vindt ik van niet.
Antoni
11 jaar geleden
Mariska82, ik wil je wel even meegeven, dat geen enkele operatie zekerheid geeft! De narcose van een operatie -ik neem aan dat die bij deze operatie zal worden gegeven- kan voor een dier ook fataal zijn. Houd dus bij een operatie rekening met alle scenario's. Een operatie kan ook helemaal verkeerd aflopen! Dit is niet bedoeld om je bang te maken, maar om je te waarschuwen voor wat er zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat weet ik. maar met deze operatie zou ze zo goed als weer normaal door het leven kunnen. en ik weet de risicos....
Rieneke1
11 jaar geleden
Je kan contact opnemen met het veterinair steunfonds.
Je zou in aanmerking kunnen komen voor hulp.
Die hulp bestaat dan deels uit een gift, en deels uit een lening.
Verder kan je contact opnemen met de plaatselijke dierenbescherming: soms hebben ze een potje voor dit soort gevallen.
Overleg ook met de dierenarts over de mogelijkheid van gespreide betaling. www.veterinairsteunfonds.nl

Antwoorden (1)

Om eerst maar eens je vraag te beantwoorden: een fonds richt je op omdat je geld wilt géven, niet omdat je geld nodig hebt. Een fonds is geld dat voor een bepaald doel apart wordt gezet, meestal onderdeel van een stichting maar het kan ook onderdeel van een profit-organisatie zijn. Om een stichting op te richten moet je een aantal bestuursleden hebben (ik dacht minimaal drie, maar houd me ten goede) en netjes bij de notaris vast laten leggen wat je doelen zijn. Daarbij mag het doel niet zijn om geld te geven aan één van de oprichters of aan derden, tenzij het een ideëel doel heeft. Daarnaast bieden sommige grotere ANBI-instellingen de mogelijkheid om een zgn. Fonds op Naam op te richten. Dat bespaart je de gang naar de notaris en vaak ook de notariskosten, en houdt in dat je binnen de doelstelling van die grotere stichting een concreet kleiner doel uitzoekt of aandraagt waarbij je dan via notariële akte vast laat leggen dat je elk jaar een bepaald bedrag schenkt, of dat je je erfenis nalaat in dat fonds.

Dat lijkt me allemaal niet wat je zoekt. Jij wilt geld inzamelen voor jezelf/je hond, geen geld géven. Ik zou als ik jou was in elk geval met de dierenarts overleggen: wellicht mag je in termijnen betalen, en misschien is het ook wel mogelijk om de prijzen wat aan te passen. Er zijn zelfs dierenklinieken die zich speciaal richten op mensen met een laag inkomen, dus ik zou als ik jou was in elk geval eens wat prijzen gaan vergelijken. Kom je daar nog niet mee uit, dan zul je een fonds moeten aanschrijven, niet oprichten. Rieneke noemt al wat mogelijkheden, en als je wat zoekt op internet is er vast nog meer te vinden. Ik vond zelf de Stichting voor daadwerkelijke dierenbescherming, die heeft een speciaal noodfonds voor dit soort situaties: http://www.amsterdam.dierenbescherming.nl/noodfonds. Misschien kun je bij iemand het fondsenboek eens lenen ter inzage, wellicht staan daar nog meer stichtingen of fondsen in met een soortgelijke doelstelling.

Daarnaast staat je natuurlijk niets in de weg om zelf met de spreekwoordelijke pet rond te gaan bij vrienden en familie, een sponsortocht te organiseren, een weblog te schrijven over je hond en bezoekers te vragen geld te geven voor de operatie, of op andere creatieve manieren geld in te zamelen. Veel succes in elk geval!