Kan mijn werkgever mij 100% verantwoordelijkheid geven over een apparaat?

Mijn werkgever wil dat wij met scanners werken. Nu heb ik zelf dat ding maar 1x per week hooguit een half uur nodig. We kregen allemaal een papier waarop staat dat we een scanner krijgen en daar 100% vernatw.lijk voor zijn. Als het apparaat kapot gaat wordt het van mijn loon in gehouden. Daarnaast ben ik verplicht het apparaat uit te lenen aan iemand die er zelf niet 1 heeft maar wel nodig heeft. Dit houdt in dat ik moet kijken of ik hem in goede staat terugkrijg; zo niet melden bij de voorwerker. Om 12 uur ben ik altijd vrij en moet dat apparaat aan de oplader en een ieder kan hem dus gaan gebruiken zonder dat ik het weet met alle gevolgen van dien. Moet ik zo'n papier ondertekenen??? Het bedrijf is toch verzekerd voor die apparaten en als ze kapot gaan?
Wie kan mij helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent alleen aansprakelijk voor de schade aan een eigendom van je werkgever als sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid, door jouzelf.

Alle andere vormen van schade komen voor rekening van de werkgever. Of hij wel of niet verzekerd is voor de schade is niet van belang

De werkgever moet duidelijke uitleg geven over het gebruik van het eigendom (mondeling, schriftelijk e.d.), ook controleren of de werknemer het begrepen heeft.

Als de werkgever je dwingt om zo'n 'altijd verantwoordelijk voor schade'-papier te ondertekenen zou ik juridisch advies inwinnen (bijv. bureau voor rechtshulp), nadat ik eerst me hierover beklaagd had bij de direct leidinggevende.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het gunstigste geval is dat papier bedoeld als 'waarschuwing' (in de zin van: let op dat je zeer zorgvuldig omgaat met dit hulpmiddel) en is de dreiging om schade in te houden op het salaris een 'papieren tijger' (bangmakerij met iets dat niet waargemaakt kan worden). Ook een manier van doen, maar ik zou er niet voor kiezen. Maar er zullen zeker mensen zijn die er van onder de indruk raken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk uitgelegd. dank je!

Andere antwoorden (1)

Antwoord is simpel. Nee dat mag niet.
Er bestaan wel mogelijkheden tot het geven van volle verantwoording. Denk aan openbaarvervoer medewerkers die een gelddepot hebben. Dan gaat de verantwoording vrij ver.

Maar in dit geval is het gewoon gereedschap. Je vraagt aan de secretaresse ook niet of ze haar potlood betaald als deze breekt. En dat is niet veel anders als dat apparaat waar je het over hebt.