Je hoort wel eens reclames van auto bedrijven, waar bij je nu de helft betaald en de rest over een jaar rentevrij. Hoe kan dat ?

Aan het eind vd reclame hoor je Let op lenen kost geld, wat is nu de dubbele agenda ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zoiets ook gedaan met mijn auto. Ze vergeten er wel bij te vertellen dat je gewoon elke maand betaald. Dat is wel zonder rente maar je moet het wel ophoesten. Het is niet zo dat je pas na 3 jaar ineens die andere helft betaald. Voor een autobedrijf levert het voordelen op: elke dag dat die auto er staat kost het bedrijf geld. Dit geld besparen ze. Liever dus eerder de auto verkopen dan in de showroom laten staan, zeker in deze crisistijd. De dealer krijgt gewoon zijn geld van het financieringsbedrijf. Ik heb gewoon een scherpe prijs bedongen, dus wat voorgaande vertelde klopt dus niet.

Je verliest mogelijk je korting , vaak geen inruil premie . Het is verplicht bij iedere vorm van lening dat te vermelden . Meestal is het zo dus je bepaald nu zeg ruim de helft , dan naar een jaar moet je de andere helft betalen !! Ja en dan hebje dat dat dan niet ! Of hele maal ! Dan gaan de kosten komen !:( dus het eerste jaar zonder kosten maak daar dus gebruik van , en los dat restant dan ook af ! Zo niet dan ga je soms met terug werkende kracht betalen , of eigenlijk kan je niet meer vrij zoeken naar de goedkoopste financiering's situatie want je gaat de overeen komst al ver van tevoren aan . Dat zijn de adertjes in het gras :()

De winstmarges van auto's zijn nog steeds vrij goed voor de fabrikanten, maar er is een dalende lijn voor (almaar grotere) merkgebonden garages, en voor onafhankelijke garages is het soms zeer moeilijk (uitzondering: Cardoen in België). Maar het is zoals met de Samsung en Philips en Sony tv's en gsm's en iphones: Ze moeten altijd met nieuwe snufjes komen maar zoveel verschillen ze niet van elkaar. In het laatste automagazine zag ik een vergelijking tussen liefst 7 auto's n.a.v. de Golf 7 en dan vergeleken met klassiek o.a. Mercedes A (ook vernieuwd), BMW 1, Audi A3 maar dan ook minder klassiek met andere (Honda, Renault...). Bij Ford Genk gaat het nu om een productieverlaging naar 800 i.p.v. 1000 auto's per dag, dus begrijp je dat de verkoop moet doorgaan: De Euro3 norm wordt vervangen door Euro4, straks is Ipod-aansluiting en Wifi standaard, het verbruik zakt verder... Samengevat is er zo'n 20 à 40% winstmarge op de auto's (opties bij Mercedes en BMW bevatten véél meer winstmarge) waarvan de verdeler er soms maar 15% krijgt en de rest gaat naar kortingen, opties die je zogezegd krijgt maar de fabriek soms nauwelijks iets kosten, en promo's. En ofwel krijg je een korting om contant te betalen en een hogere overname ofwel krijg je nauwelijks intresten of een uitstel van intresten of probeert men je zelfs een leasing 'aan te smeren' met extra opties, maar dan gaat ook die winst naar een financiële zustermaatschappij die bij total loss natuurlijk de wagen zonder winstmarge kan aankopen en zo meer korting kan geven dan je klassieke verzekeraar. Altijd verkapte vormen van winst, maar in elke formule gaan ze anders te werk. Vandaar dat je toch kunt afdingen, zeker bij concurrentie. Dus, zij zijn zeker van hun kapitaalbedrag (enige dat telt) en i.p.v. een extra korting, verrekenen ze bij jou die korting in de eerste zes maanden geen intresten. De intresten staan laag, dus je kunt uitrekenen dat het over een paar honderd euro gaat die je kon afdingen als je zelf leende of cash betaalde. Maar de nieuwverkoop stort in, dus er zijn eigenlijk wel zaken te doen... Maar je zult ook snel voelen, dat je maar kunt onderhandelen binnen bepaalde marges en onder dreiging van een andere wagen te kopen. Als je dit goed wilt kunnen, moet je eens gaan afdingen in Arabische landen. Die kennen er wat van!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100