Waarom houd ik van een netto WW uitkering minder over(paar honderd euro) dan van hetzelfde bruto bedrag als ik werk?

Toegevoegd na 25 minuten:
Het bruto WW bedrag wat staat op het 4 wekelijkse afschrift van het UWV , als ik dat terug reken naar wekelijks en dan bruto -netto een berekening laat doen alsof ik nog werkzaam ben , scheelt dat een paar honderd euro netto.

11 jaar geleden
7.5K
ronron1212
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het bruto hetzelfde is?
redhouse
11 jaar geleden
Ja hoor , het is hetzelfde 4 weken brutoloon.
ronron1212
11 jaar geleden
dan is er toch iets anders aan de hand wat je ww uitkering is nooit gelijk bruto als je inkomen
ItisILeClerc
11 jaar geleden
misschien heb je ervoor gekozen het UWV geen rekening te laten houden met je heffingskorting, bv omdat je ernaast nog bijverdient
anders wordt dit wel rechtgetrokken bij je aangifte
redhouse
11 jaar geleden
Ik heb naar aanleiding van uw antwoord ff gegoogeld en ik vermoed dat u het juiste antwoord heeft gegeven.
Heel hartelijk dank..

Antwoorden (3)

Een ww uitkering is over 4 weken, misschien vergelijk je het met een maandsalaris. Door te vermenigvuldigen met 13 en dan delen door 12 kun je het vergelijken met een maandsalaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
redhouse
11 jaar geleden
Nee , als uitzendkracht wekelijkse uit betaling.
redhouse
11 jaar geleden
Heb het even nagekeken , maar de loonheffing is veel hoger dan wat er af gaat als ik werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je dus de heffingskorting niet toegepast bij de WW en wel bij het uitzendbureauvoorbeeld.
Waarschijnlijk zijn er meerdere oorzaken, hierbij denk ik aan.
1) Als je niet werkt heb je geen recht op arbeidskorting.
2) De belastingtarieven voor de eerste schijf is voor 2013 fors verhoogd ten opzichte van 2012.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
redhouse
11 jaar geleden
Heb een berekening gemaakt voor 2013, moet inderdaad dan ook netto inleveren
Als je de witte tabel (inkomen uit tegenwoordige arbeid) vergelijkt met de groene tabel (voor inkomen uit vroegere arbeid) in 2012 en 2013 met elkaar dan zie je dat de belastinginhouding is toegenomen.

Bij inkomen uit arbeid was tot en met 2012 sprake van een inkomensbijtelling ( en daardoor inhouding van extra belasting) voor de premie zorgverzekering die de werkgever voor je betaalde. In 2013 is er geen bijtelling omdat de werkgever die premie nu zelf moet dragen. Als "compensatie" voor de daardoor lagere belasting is de belasting in de groene en witte tabel verhoogd met 3,9 %. Dat is niet niks. Het oneerlijke (vind ik) is dat bij de groene tabel (voor uitkeringen en pensioenen) er GEEN sprake is van een wegbelasten van eerder voordeel.
Geen wonder dat vooral gepensioneerden boos zijn (zie meldpunten bij partij50+ en ANBO), omdat men er tientallen euro's aan besteedbaar inkomen op achteruitgaat. (In april 2013 worden ook nog tal van pensioenen verlaagd door pensioenfondsen .)

Het andere verschil is dat voor werkenden, dus in de witte tabel de inhouding belasting wordt verlaagd met arbeidskorting, dus minder belasting bij inkomen uit werk. Dat betekent per jaar maximaal € 1.611 verlaging van loon- en inkomstenbelasting. Ruwweg is die korting op de belasting 12 % van het inkomen.