Wat is het verschil tussen nominale rente en effectieve rente op jaarbasis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het verschil tussen nominale rente en effectieve rente ontstaat wanneer er bij een gegeven jaarlijks rentepercentage tussentijdse(b.v. maandelijkse) rentebetalingen gedaan/overeengekomen worden. Het bedrag van de rente over de eerste maand zou immers nog 11 maanden rentedragend uitgezet kunnen worden, dat over de tweede maand nog gedurende 10 maanden en zo voorts terwijl de rente over rentebedragen op zich ook nog weer rentedragend uitgezet kunnen worden. Op deze manier is 6% rente per jaar wat anders dan 0,5% per maand(6%/12=0,5% nominaal). De berekening van nominaal naar effectief vraagt iets kennis van wiskunde maar is niet bijzonder moeilijk. Voorbeeld: Reken 6% nominaal per jaar bij betaling maandelijks achteraf om naar de effectieve rente per jaar: Deel 6% door 12= 0,5, deel dit door 100 (het perunage, zoals de economen dan zeggen)= 0,005. Tel hier één bij op= 1,005. Verhef dit in de 12e macht = 1,061677812
(op een rekenmachine met alleen X en geen machtsverheffen 1,005X1,005X1,005 et cetera en dan in totaal 12 keer achter elkaar). Trek van de uitkomst 1 af = 0,061677812. Vermenigvuldig dit weer met 100(perunage omrekenen naar percentage)=6,167781186%, afgerond dus 6,17% of 6,2%. De andere antwoorden waarbij overige kosten ten tonele gevoerd worden zijn niet correct. Extra opgevoerde kosten verhogen voor de consument weliswaar de kosten van een financiering maar hebben met het verschil tussen nominale en effectieve rente echt niets te maken. Deze ontstaan alleen door de (overeengekomen) tussentijdse betalingen wanneer er een jaarlijks rentepercentage genoemd werd. Het verschil tussen nominaal en effectief kan door berekening vastgesteld worden. Gelooft u mij op mijn woord als HBO-er bedrijfseconomie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De nominale rente is het exacte rentebedrag in procenten. De eigenlijke uitkeer van de rente (de effectieve rente) kan verschillen van de nominale rente omdat bij een financieel product de rente op een ander tijdstip wordt betaald (of rentedragend wordt) dan na een jaar, en doordat kosten in rekening worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nominale rente is het rentepercentage dat door de bank wordt gepubliceerd.
De effectieve rente is de rente die je betaalt volgens een vast rekensysteem, waarbij kosten en andere factoren worden omgerekend.
Een voorbeeld:
Stel: Je betaalt voor een hypotheek een rente van 5 %, die voor 5 jaar is vastgezet. Daarboven berekent de bank bijvoorbeeld 1 % afsluitkosten; dit is over 5 jaar uitgesmeert 0,2 %.
De meeste banken berekenen de rente per maand achteraf, maar bij sommige hypotheken moet je direct bij het passeren van de hypotheekakte al rente gaan betalen. Dus bij vooruitbetaling, wat de effectieve rente ook weer verhoogt.