Mijn ex is failliet gegaan en mijn partner alimentatie is door hem stopgezet, worden de rollen nu omgedraaid?

Mijn ex is deze maand failliet gegaan. Tot nu toe betaalde hij mij alimentatie volgens het convenant, op basis van een berekening door de advocaat. Ik heb nog vijf jaar recht op alimentatie. Als hij nu geen werk meer vindt en dus niet op zijn oude inkomensniveau uitkomt of zelfs op uitkering niveau komt, loop ik dan kans dat ik hem moet gaan betalen? Hij heeft wel een samenlevingscontract met zijn nieuwe partner. Zelf ben ik single.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Uit je vraag maak ik op dat jullie in goed overleg met EEN advocaat de scheiding hebben geregeld, want als jullie het niet eens waren dan hadden jullie ieder een advocaat gehad en had de rechter (op basis van een Tremaberekening) de alimentatie bepaald.
Dan moet er, toen hij een gemeenschappelijke huishouding begon met zijn nieuwe partner, de alimentatie verhoogd zijn omdat deze partner geacht wordt een bijdrage in de gemeenschappelijke kosten van de huishouding te dragen.

De oorzaak van zijn faillissement is in de vraag niet duidelijk maar als hij door eigen toedoen of nalatigheid failliet is gegaan dan kan men moeilijk verwachten dat jij hem de helpende hand toesteekt. Dat ligt eerder op de weg van zijn partner.

Als hij (samen met zijn partner) in aanmerking zou komen voor een bijstandsuitkering dan zou zijn gemeente kunnen overwegen bij je aan te kloppen, dit met voorbijgaan van het convenant en de alimentatieregeling daarin.

Van belang is dan hoe jouw inkomenspositie nu is. Kortom te veel onbekendheden voor de beantwoording.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De alimentatie is idd op basis van tremaberekening vastgesteld, hij had toen al een partner. zijn inkomen was drie keer zo hoog als het mijne. Ik verdien bijna modaal. Hij is buiten zijn schuld failliet (bouwsector) en zijn partner verdient bijna de bijstandsnorm. Ze leven nu van haar spaargeld. mijn angst is dat hij een nieuwe tremaberekening wil (dat kan volgens het convenant). Wat is voor mij het verschil als hij wel of niet in de bijstand komt??
Ik hoop dat u me wat verder kunt helpen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie hadden dus samen 1 advocaat.
Als hij met partner in de bijstand komt dan zou wellicht de gemeente met voorbijgaan van het convenant (goedgekeurd door de rechtbank?) iets bij jou claimen, maar ik weet er niet genoeg van om je te kunnen adviseren.
Vergeet niet om je, na verkrijging van juridisch advies, te melden bij de curator in zijn faillissement met jouw vordering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je tweede reactie. Ja, we hadden idd samen een advocaat. Ik neem aan dat het convenant destijds door de rechtbank is goedgekeurd, de jongste was toen nog net geen 18.
Je tip om zelf ook nog een claim in te dienen is wel een eye-opener. Ik denk alleen dat het niet zo erg helpt, want zijn BV is failliet, maar hij persoonlijk niet. En de berekening is gemaakt op basis van het loon wat hij (uit de zakelijke bv) aan zichzelf betaalde.
Heb je daar nog een idee over?