Val ik in de categorie 80%-100% afgekeurd?

Hallo,

8 jaar geleden ben ik afgekeurd en sindsdien ontvang ik een Wajong- uitkering. Toen mij verteld werd voor hoeveel procent ik afgekeurd werd vertelde de man in kwestie mij dat 100% afgekeurd niet meer bestond, dat dat toen net veranderd was en dat dat 70% afgekeurd heette. Ik krijg 70% van het minimumloon, maar hoef er niet bij te werken omdat toen wel bepaald is dat ik er niets bij kon doen. Gezien ik dus wel volledig ben afgekeurd lijkt het mij logisch dat ik wel in die categorie val, of vergis ik mij nu?

Nu hier bij een inschrijving naar gevraagd werd, wordt het ineens relevant voor mij, vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100% bestaat nog wel, valt in de categorie 80 tot 100.
Als jij 70% bent afgekeurd zul je nog wel moeten solliciteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Martine, Ik hoef dus niet te solliciteren. Dat zou dan dus betekenen dat ik toch meer dan 70 procent ben afgekeurd was mijn gedachtegang. Alleen erg vreemd dan dat die man dat toen zo gezegd heeft.

Antwoorden (2)

Je kunt bij het CWI navragen wat jouw status is, het lijkt mij , dat je inderdaad valt onder 80 tot 100% afgekeurd, dit omdat je geen sollicitatieplicht hebt, ben je het niet eens met het percentage,dan kun je tegen betaling , ongeveer 50 euro, een herkeuring aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval gaat het om arbeidsongeschiktheid. In welke categorie je valt maakt wel verschil in je uitkering. Wanneer je een WIA uitkering krijgt (werk en inkomen naar arbeidsvermogen). Als je in de categorie van 80 tot 100% valt krijg je een IVA uitkering.
Je hebt nooit de verplichting om te solliciteren bij een dergelijke uitkering, maar in het geval van de WIA kan dit nog wat extra's opleveren bij de IVA wordt het onmogelijk geacht dat je een baan vindt.

Let op de specificatie bij je inkomen daaruit kun je veel informatie halen. Over je mate van afkeuring. Tevens kun je je persoonlijke informatie opvragen bij het UWV deze hebben je destijds gekeurd