is er genoeg geld in omloop om al het spaargeld terug te betalen.?

stel dat iedereen die geld op de bank heeft staan dat nu allemaal op hetzelfde moment terug wil in contanten, is dat mogelijk? zou eigenlijk wel moeten volgens mij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spaargeld? Bijna niemand heeft (netto) spaargeld.
Bijna iedereen heeft schulden.
Kijk maar eens wat de totale schuldenlast van de Nederlanders is tegenover het totale spaarsaldo.
Het totale spaarsaldo zit rond de 300 Miljard terwijl ALLEEN de totale hypotheekschuld al 670 Miljard is.

Antwoorden (2)

Nee dan gaan banken failliet. De spaartegoeden worden namelijk gebruikt voor leningen uit te zetten. En de rente die banken ontvangen maakt een groot deel uit van hun winst.

Ook is er niet genoeg chartaal geld in omloop. Van al het geld op de wereld is slechts 20% chartaal de rest zijn alleen cijfertjes op rekeningen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van cijfertjes op een server kan je ook een lening afbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar ik kan de vraag op 2 manieren interpreteren. Is er genoeg chartaal geld in omloop als iedereen zijn spaargeld opneemt. En kan iedereen zijn spaargeld opnemen. En dit is niet mogelijk omdat de bank dan meer moet betalen dan het in zijn bezit heeft.
Niet in omloop om iedereen op hetzelfde moment van geld te voorzien.

Maar als iemand met een direct opneembaar spaartegoed naar de bank zou stappen en zou vragen om zijn spaarsaldo van (ik noem maar wat) euro 20.000.- contant uit te betalen dan moet de bank dit wel op korte termijn kunnen realiseren. Het is tenslotte het geld van de klant. Zo is er een grote Nederlandse bank waarvoor je drie dagen vooraf een aanvraag moet doen als je meer dan 10.000.- contant wil opnemen bij het bankkantoor. Het zal ook met veiligheidsprocedures te maken hebben.

Zou er echter een 'run' op de banken ontstaan door de klanten van de gezamenlijke banken, dan lukt dat natuurlijk niet meer; dan zou er geld moeten worden bijgedrukt. Het is dan denkbaar, dat de overheid ingrijpt met tijdelijke noodwetgeving.
Computoon