Is het verstandig te gaan samenwonen met iemand die een grote restschuld heeft?

Het huis van mijn vriend staat al 6 jaar te koop. Hij is nu zover met de prijs gezakt dat hij zeker een restschuld zal overhouden. Word ik dan ook aansprakelijk gesteld voor zijn schuld als ik met hem ga samenwonen? Ook als er geen samenwooncontract is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Pas wanneer je in gemeenschap van goederen zou trouwen, krijg je automatisch de helft van de schuld van je vriend.

Het ligt ook sterk aan het soort schuld of het verstandig is. Gaat het om een volslagen financieel onverantwoordelijk iemand, dan zou ik nog eens achter de oren krabben. Maar is het domme pech - zoals dit lijkt te zijn - dan kom je er samen best weer bovenop.

Het is niet zo dat als de relatie onverhoopt zou stranden, jij automatisch aansprakelijk bent voor schulden die HIJ al voor jouw tijd is aangegaan. Alleen voor schulden die jullie gezamenlijk gaan maken. Wat je natuurlijk beter niet kunt doen, maar dat terzijde.

Een samenlevingscontract waarin onder andere dergelijke voorwaarden zijn opgenomen is overigens ALTIJD een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen je antwoord staat echt haaks op dat van aurifex. Wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb meer benieuwd naar de bron van Airufe eigenlijk. Ik heb het noot over handtekeningen gehad, maar nadrukkelijk over oude / reeds bestaande / persoonlijke schulden. Zelfs als je trouwt wordt je alleen medeschuldenaar als je trouwt in gemeenschap van goederen (wat je dus bij schulden nooit moet doen ; altijd op huwelijkse voorwaarden).
Verder rammelt zijn verhaal nogal aan alle kanten. toeslagen ? Inwonen ? Ik weet niet wat die persoonlijke omstandigheden waren, maar ik durf te betwijfelen of ze vergelijkbaar zijn.
Uiteraard waarschuw ik niet voor niets voor een relatie (in elke vorm) met een financieel onverantwoordelijk persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er ook absoluut niet bij voorbaat van uit dat er incassobureau's, deurwaarders of rechters aan die schuld te pas moeten komen. Dat is toch wel weer een flinke stap verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Aanvulling op het antwoord van Marleen: Als je niet voor het huwelijk huwelijkse voorwaarden bij de notaris laat opmaken dan ben je automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd. Alle bezittingen en schulden worden dan gemeenschappelijk.
Voor die paar honderd euro dus altijd eerst naar de notaris gaan bij huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Als ik je 1 tip mag geven, zet vooral nergens je handtekening op. Zodra je dat doet ben ermee verbonden en zien instanties ook jou als contact persoon. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit zo is. Er is namelijk een brief opgesteld om aan te tonen dat dat de partner niet verantwoordelijk is voor de schuld. Maar toen puntje bij paaltje kwam, had deze brief totaal geen waarde (was zelf bij de notaris opgemaakt). De instantie ziet jou dan gewoon voor contact persoon en als ze geld willen dan krijgen ze dat, maakt niet uit van wie. Maar als gewoon inwonend persoon ben je er niet verantwoordelijk voor. Wat het wel kan betekenen is dat het invloed heeft op je huurtoeslag/zorgtoeslag etc.