ik krijg waarschijnlijk een wajong uitkering maar ga misschien toch niet kunnen rondkomen. Wat kan ik doen om het toch te redden?

door omstandigheden kon ik niet meer thuiswonen en zit ik op begeleid kamerwonen. in december word ik 18 en moet ik huur, verzekering, eten & drinken etc betalen. waarschijnlijk krijg ik wel een wajong omdat ik psychisch nu niet 100% in staat ben om te werken, maar ik heb ergens gelezen dat dat per maand maar 270 euro is voor 18-jarigen. mijn huur zal 180 euro per maand zijn, daar komen nog verzekeringen en voeding ed bij, wat kan ik doen om het toch te redden? ik studeer op het moment ook niet en heb dus ook geen recht op studiefinanciering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Heeft u een Wajong-uitkering en ligt uw totale inkomen onder het sociaal minimum dat voor uw situatie geldt? Dan kunt u een toeslag krijgen. Let op: gaat u nog naar
school of studeert u? En heeft u recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren? Dan kunt u geen toeslag krijgen.
Hoe vraag ik een toeslag aan?
Als wij verwachten dat u een toeslag kunt krijgen, ontvangt u het formulier Toeslag aanvragen bij uw beslissing. Heeft u het formulier nog niet gekregen? Dan kunt u het
downloaden, invullen en opsturen. Ook kunt u het bestellen via UWV Telefoon Werknemers 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Meer informatie vindt u bij Toeslagen Vraagt u de toeslag zelf aan? Zorg dan dat u dat doet binnen 6 weken na het begin van uw uitkering. Of binnen 6 weken nadat uw situatie of inkomen is veranderd.
Verder heb je recht op zorgtoeslag en misschien huurtoeslag, dat kun je aanvragen via de belastingdienst,
www.belastingdienst/toeslagen.nl
De toeslag op je wajong uitkering kun je aanvragen bij het UWV, ik zal de link die ik hier gevonden heb er nog bijzetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb gegoogled toeslagen wajong en toen kwam ik bij deze link: www.uwv.nl/wajong/...wajong/aanvulling_op_mijn_wajong.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen, dat de wajong uitkering 560 euro is voor 18 jaar, als je niet studeert en geen inkomsten uit een baan of andere inkomsten hebt.
Dus geloof niet als wat je leest. Je hoeft zelfs dit niet te geloven, maar vraag het wel even na bij UWV of vraag een beschikking van hun.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je kunt naar de gemeente gaan en kijken of je in aanmerking komt voor aanvullende uitkeringen. Verder probeer een baantje te vinden die je aankunt, want elke aanvulling van je inkomen is mee genomen.
Via de gemeente kun je aan een goedkopere verzekering komen. Verder let op overige kosten je zult de eerste niet zijn die al vrij jong in de schulden komt.

Waarschijnlijk kom je aanmerking voor huursubsidie en andere toeslagen. Sommige gaan via de belastingdienst, dus ga langs bij de belastingdienst om te kijken of je wel alles krijgt waar je recht op hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel ik zal binnenkort even navraag doen bij het UWV :)