Waar worden euromuntstukken geslagen? Wordt dit in Nederland centraal gedaan of in cooperatie met andere Europese landen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlands geld wordt in duitsland gedrukt en geslagen.
Hier in nl wordt het geld gedrukt voor andere landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlandse euromunten zullen vanaf 1999 door de Nederlandse Munt in Utrecht worden geproduceerd.

Antwoorden (1)

"De productie van de euromunten in Nederland is in handen van de Koninklijke Nederlandse Munt. Het ministerie van Financiën is opdrachtgever. De Nederlandsche Bank is verantwoordelijk voor de distributie van de munten." aldus de bronsite.

Overigens had dat niet gehoeven. Stel dat een staat geen eigen 'muntfabriek' heeft, dan zou zo'n land ze elders kunnen laten slaan en van dat land de munten kopen. Ik denk dat bijv. het Vaticaan geen eigen muntenproductiebedrijf heeft en dat zij deze aanschaffen via zo'n bedrijf in Italië.
Computoon