geld overmaken voor iemand anders strafbaar?

Een vriend vraagt of ik geld wil overmaken naar het buitenland, het geld is al verzonden maar niet aangekomen, omdat hij al eerder geld heeft gezonden. Nu moet er een andere naam worden gebruikt en ID om geld nog een keer te sturen. is dit legaal? strafbaar of kan ik hier problemen van krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vindt jij dat niet gek. Ik heb de huur vorige maand betaald en moet dat deze maand weer doen. Ik jan het gewoon weer sturen. En weer. En nóg weer.
ronron1212
11 jaar geleden
Waarom moet er een andere id worden gebruikt het is toch zijn betaling raar verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaag verhaal. Ik zou het niet vertrouwen.

Antwoorden (2)

Geld overmaken is niet illegaal. Maar dit 'stinkt'.

Je schrijft:
"het geld is al verzonden maar niet aangekomen, omdat hij al eerder geld heeft gezonden".
Twee vreemde elementen:
- er is geld verstuurd maar het komt niet aan. Wat is de reden? Was de BIC-code niet correct en/of het IBAN-nummer? Was de bankrekening van de tegenpartij opgeheven? Zolang die oorzaak niet achterhaald is heeft het geen zin dat wie dan ook opnieuw geld overmaakt;
- het geld komt niet aan omdat hij al eerder geld heeft verzonden
Denk na… als het bankrekeningnummer enz. goed is, zit er aan de andere kant echt geen filter op dat overschrijvingen van persoon X tegenhoudt en overschrijvingen van andere mensen wél doorlaat.

Iedere meerderjarige mag geld overmaken vanaf zijn eigen bankrekening naar welke bankrekening dan ook in binnen- en buitenland…

maar hier klopt iets niet. Niet op ingaan.
Computoon
11 jaar geleden
Dat kan wel maar zorg dat je dat geld EERST beurt (geen smoesjes"ik maak dat dan later wel over".
Dus eerst checken of je dat geld bijgeschreven gekregen hebt og cash hebt ontvangen.
Daarna kun je gerust de betaling voor een ander uitvoeren als het een goede vriend is of zo.
Gaat het om grote bedragen, werk er dan niet aan mee, voor je het weet ben je aan het witwassen en dat is WEL wettelijk verboden.

Bijzondere aandacht is zeker terecht als het overmakingen naar Nigeria betreft en/of met Western Union gebeurt.

Storting per bank of Paypal is veel veiliger dan credit card,
voor je het weet ratsen ze je hele conto leeg.

Ik betaal voor mijn zoon ook wel eens wat omdat ik een credit card heb maar dan weet ik precies wat en hoe.

Trap je in een val waarbij verwijtbare naiviteit een rol speelt
dan ben je geld en "vriend" kwijt......

Weest er vooral op bedacht als je een royale "fooi" krijgt, het is dan welhaast zeker een onfrisse zaak waar JIJ veel last mee en van kunt krijgen.