Kan ik aan bijtelling lease auto ontkomen door een auto prive aan te schaffen, maar wel prive met lease auto te blijven rijden?

Dit gaat om mijn overburen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een lease auto geldt dat er een sluitende ritten administratie moet worden bijgehouden over de zakelijke kilometers. Prive mag er 500 km per jaar mee worden gereden als je geen bijtelling wilt betalen. Dit wordt regelmatig gecontroleerd en er worden regelmatig leaserijders betrapt op het overschreiden hiervan. dat je zelf een auto hebt heeft hier niets mee te maken verder.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Ronron
Een personenauto, of die eigendom is van de werkgever of geleased, leidt tot bijtelling, tenzij 500 km per jaar privé niet wordt overschreden. De Belastingdienst controleert ook buiten werktijden (weekenden) of er privé mee wordt gereden, dus op overschrijding van die grens.

Andere antwoorden (1)

Op zich is dat wel mogelijk, maar de berijder moet dan niet betrapt worden en de werkgever die de auto leaset moet de km.'s kunnen verantwoorden.
jc54
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
de belastingdienst betrapt en beboet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hebben van een auto in prive is geen grond om aan de bijtelling te ontkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de lease-auto moet een sluitende kilometeradministratie worden bijgehouden door de werknemer (berijder van de auto), de werkgever hoeft dit niet te verantwoorden. De werkgever moet wel, als hij op de hoogte is van overschrijding van de 500 km-grens door de werknemer, bijtellen op het loon van de werknemer. Het feit dat de werknemer in privé ook over een eigen auto beschikt is niet relevant.