Wat heeft de bouw van Schiphol in totaal gekost?

Na een Heverlee vlieg vakantiekampen deze vraag in me op,
Wat heeft de bouw in totaal gekost?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Schiphol is in 1917 begonnen als grasveld op de plek waar nu Schiphol oost ligt en is sinds die tijd bijna nonstop uitgebreid, vernieuwd of verbouwd. De precieze kosten zijn dan ook moeilijk te achterhalen, want dan zul je een hoop archieven in moeten duiken. Ten tweede wat reken je allemaal mee in de bouwkosten? Ook het vervoer van onderdelen en personeel naar de bouwplek, de vergunningen, personeelskosten enz. Ten derde zou je de inflatie over 95 jaar steeds mee moeten rekenen in de kosten om tot een realistisch beeld te komen. Met andere woorden lastig te achterhalen.

Maar om een voorbeeld te noemen: De bouw van de Polderbaan heeft destijds al 320miljoen euro gekost, de bijbehorende verkeerstoren al 6,4 miljoen en het recent gebouwde nieuwe bagage afhandelingssysteem heeft 350miljoen gekost.

De totale kosten van Schiphol zijn dus niet te achterhalen maar zullen in de vele miljarden lopen over al die jaren verspreid, ter vergelijking Al Maktoum Airport in Dubai wat net af is en in 5 jaar vanuit het niets opgebouwd is heeft ongeveer 33miljard dollar gekost. Dit is echter groter dan Schiphol en de Arabieren doen niet aan geldbesparen maar als ik een antwoord op je vraag zou moeten geven zou ik de totale kosten van Schiphol op zo'n 15miljard Euro schatten.

onderstaande link naar een PDF geeft een mooie samenvatting van de geschiedenis van Schiphol:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.schiphol.nl%2Fweb%2Ffile%3Fuuid%3D5ff404da-b24a-4ff7-8d6c-a89ded131576%26owner%3D295ec6ab-e7af-4928-8fb9-2931c2251b28&ei=gDR1UN3AOomr0QW6yIHwAw&usg=AFQjCNGCPgvXJxJBDK2Z2D0NpH9i1WYw7Q
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
The!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*thx