Hoe kom ik te weten wie de erfgenamen zijn van een overleden personen en of ze de erfenis hebben aanvaard of verworpen?

Ik heb van iemand nog een bedrag te vorderen, maar deze persoon is onlangs overleden. De vordering staat zwart op wit en is dus niet discutabel. Hoe kan ik deze vordering alsnog op de erfgenamen verhalen?

11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Er wordt altijd een executeur testamentair benoemd die over de afhandeling van de erfenis gaat. Deze moet ook weten of er een testament is en of dit aanvaard of verworpen is. Is het laatste geval zijn de wettelijke bepalingen voor het om gaan met een erfenis van kracht, anders gelden specifieke bepalingen uit het testament.

Iemand van de familie zal wel weten wie deze rol vervult en die moet je dan contacten.

Overigens, niet relevant voor de vraag, maar jij bent niet degene die bepaald of een vordering discutabel is. De erfgenamen kunnen namelijk vinden van wel en dan moet je bewijs overtuigend zijn (waar het wel op lijkt omdat je het zwart op wit hebt). Ik bedoel, verwacht niet gelijk je geld, zeker niet omdat het afhandelen van een erfenis toch al de nodige doorlooptijd kent.

Toegevoegd na 3 dagen:
Toevallig op de radio gehoord. De huidige wetgeving voorziet er in dat erfgenamen die een erfenis geaccepteerd hebben daarmee ook verantwoordelijk zijn voor de betaling van de schulden. Met de huidige huizenmarkt is dat een probleem aan het worden omdat het vaker gebeurt dat men een erfenis (bijvoorbeeld een huis) krijgt waarbij de schulden die er nog op zitten groter zijn dan de waarde en je als als erfgenaam dan eigenlijk wordt opgezadeld met een schuld die je moet gaan betalen.

Dit probleem ontstaat doordat je in Nederland juridisch gezien als heel snel een erfenis geaccepteerd hebt zonder dat je dat beseft. Als voornbeeld werd aangehaald dat je voor een overleden oom de begrafenis regelt en die betaald uit de nalatenschap. Door die laatste actie schijn je al erfgenaam te zijn.

Voor de vraagsteller goed nieuws, voor de erfgenamen minder. Overigens wil men de wetgeving hierop gaan aanpassen zodat een geval als bovenstaand niet kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
executeur testamentair wordt echt niet altijd benoemd zeker niet als er geen sprake is van een ervenis die nominaal is.