Wanneer je bijstand ontvangt mag je dan ook op vakantie gaan of bijvoorbeeld een nomade worden?

Ik vraag mij af of je bijstand blijft ontvangen ook al ben je een nomade die op de voet reist van land naar land terwijl je op papier wel een verblijfplaats heb in Nederland.

11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

als je bijstandsuitkering ontvangt, heb je net als iedereen recht op enkele vakantieweken. Om die uitkering te ontvangen heb je een vaste woonplaats nodig en zul je er alles aan moeten doen om werk te vinden, en contact moeten hebben met je coach of cursussen volgen van het uwv

Toegevoegd na 41 seconden:
Dus nee, een jaar weg van huis en geld blijven ontvangen zit er niet in
anneliez
11 jaar geleden
Drepolli
11 jaar geleden
Wanneer je afgekeurd bent om te kunnen werken en je houd je verblijfplaats in Nederland aan?
Je mag maximaal 4 weken per kalenderjaar op vakantie naar het buitenland (en sowieso buiten je eigen gemeente) met behoud van je uitkering. Ook verblijf in het buitenland om andere redenen mag maximaal 4 weken. Als je naar het buitenland gaat, moet je dit wel vantevoren melden bij je gemeente. Als je langer dan die periode naar het buitenland gaat moet je hiervoor toestemming vragen, en zal in elk geval je uitkering worden stopgezet voor de periode die je langer dan die 4 weken wegblijft. Bij terugkomst uit het buitenland zul je in veel gemeentes je op de eerste werkdag na terugkomst persoonlijk moeten melden op het gemeentehuis. Dit is om te voorkomen dat mensen langer dan gepland in het buitenland blijven. Overigens kán de gemeente besluiten dat je niet die 4 weken weg mag, als duidelijk is dat daardoor je kansen op het vinden van werk belemmerd worden. Voor ouderen boven de 65 met een aanvullende IAO-uitkering geldt een maximale termijn van 13 weken.

Als nomade in het buitenland verblijven betekent dat je geen recht hebt op een bijstandsuitkering. Jij had het in de reacties ergens over het "aanhouden van je verblijfplaats in Nederland", maar dit kan niet. Het is niet toegestaan om op een ander adres ingeschreven te staan dan het adres waar je daadwerkelijk verblijft. Als je dus vertrekt naar het buitenland, moet je je uitschrijven uit je gemeente, en heb je geen recht meer op bijstand.

Je hebt het in de reacties nog over de toepassing van deze regels wanneer iemand is vrijgesteld van de arbeidsplicht. Per 1 januari van dit jaar zijn die regels gewijzigd. Eerder was het zo dat voor 65-plussers een termijn van 26 weken gold, en dat mensen die waren vrijgesteld van de arbeidsplicht én de reïntegratieplicht, gold dat zij maximaal 13 weken in het buitenland mochten verblijven met behoud van hun bijstandsuitkering. Dat is nu niet meer zo, en er is dus geen verschil meer in de regels over vakantie of verblijf in het buitenland tussen mensen die wel en geen arbeidsverplichting hebben in de bijstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag met bijstand op vakantie, maar daar zitten wel regels aan verbonden: je mag maar 4 weken per jaar (ouderen mogen meer weken, 13 dacht ik maar ik kan me vergissen) en je moet het een maand vantevoren doorgeven.
Dat geldt voor wanneer je naar het buitenland gaat of in Nederland op vakantie gaat en tijdens je vakantie niet beschikbaar wil/niet aan je verplichtingen wil hoeven te voldoen. Ook als je geen sollicitatieplicht hebt mag je niet meer dan die 4 weken écht op vakantie (tenzij je het speciaal aanvraagt en toestemming krijgt).
Als je binnen Nederland op vakantie gaat maar wel gewoon aan je verplichtingen voldoet (solliciteren (als dat verplicht is voor jou), reageren op post, etc.) telt dat niet mee als vakantie, en hoef je dat dus ook niet door te geven. Daar zit voor zover ik weet geen duidelijk maximum aan, maar of je echt de hele tijd nomade mag zijn, weet ik niet.
Je moet normaal gesproken namelijk wel echt wonen waar je ingeschreven bent. Ze controleren dat ook steekproefsgewijs, dan gaan ze echt kijken of je er wel een bed hebt staan, of er bijvoorbeeld wel eten in je (koel)kast ligt ed.
Hoe dat werkt als je echt nomadisch door het land trekt, weet ik niet. Voor de zekerheid zou je dit met je contactpersoon kunnen bespreken (als het over jezelf gaat en geen hypothetische vraag is). Er zijn ook rechtshulpinstanties die gratis advies geven over oa. kwesties die met de bijstand te maken hebben, waarschijnlijk weten zij hier meer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drepolli
11 jaar geleden
Maar goed als je binnen de EU reist dan heb je ook geen paspoortcontrole dus zou dat ook moeten kunnen en het lijkt mij sterk dat ze bij je thuis inbreken om jouw koelkast en bed te bekijken. Verder zal het wsl erg makkelijk te omzeilen zijn door iemand aan te bieden de helft van zijn huur te betalen in ruil voor zijn postadres. Deze persoon kan je dan ook inlichten als er een brief met controle is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, geen idee of dat kan, ik ging ervan uit dat de vraagsteller wil weten wat er allemaal mogelijk is binnen de regels van uitkeringen, niet hoe je de boel kan bedriegen (maar misschien is het wel naief van mij om te verwachten dat iedereen zich gewoon aan de regels wil houden).
Ik zou verwachten dat frauderen niet makkelijk is, dat ze daar wel goed over nagedacht hebben. Maar goed, daar heb ik geen verstand van, ik zou zoiets zelf nooit durven, mij lijkt dat je heel grote problemen krijgt als je dat doet en betrapt wordt.