Hoe noem je het beroep waarbij iemand ambtenaar is, met veel mensen onder zich, maar die niet zelf dé baas is?

Mijn moeder gaf als tip een gemeentesecretaris, maar ik kan niet vinden wat die precies doet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met 'onder zich' bedoel ik dat hij aan veel mensen leiding geeft. Dus iemand die aan veel mensen leiding geeft, maar niet zelf dé baas is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft een gemeentesecretaris geen mensen 'onder' zich, maar staat juist ten dienste van velen.

Antwoorden (5)

Dat kan in een heleboel beroepen zijn. In het algemeen zijn deze mensen teamleiders. Maar dat kan zoals gezegd in een boel beroepen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leidinggevende, manager, chef van een afdeling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor leidinggevende functies zijn er op bijvoorbeeld een gemeentehuis?
Amadea
11 jaar geleden
Welk soort werk heb je dan op het oog? Secretarieel, administratief, bouwtechnisch, schoonmaakdienst, ict, catering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij het handigst als je daar het gemeente even over belt, zegt waar je het voor nodig hebt (studie, scriptie?), en leg de vraag bij hun neer.
Misschien even googlen op örganogram stadhuis/gemeentehuis? Heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar dat lijkt mij ook wel een aardige. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb voor een opdracht iemand moeten observeren, en daar moet ik nu een karakter bij bedenken, compleet met beroep en grootste angst en zo. Ik doelde vooral op ambtenarenwerk op een gemeente, dus een kantoorbaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk hier eens: http://www.sint-niklaas.be/sites/default/files/organogram_gr_29_mei_2009.pdf
Je moet hem wel vergroten. Anders echt even googlen op organogram stadhuis of organogram gemeentehuis, zoals ik al eerder zei!
De gemeentesecretaris is de eerste beleidsadviseur van het college van burgemeester en wethouders. Je zou hem kunnen zien als de 'hoogste leidinggevende' van de ambtenaren van een gemeente. De politieke besluitvormers van een gemeente beslissen wat de ambtenaren moeten gaan doen en de ambtenaren dienen al deze plannen vervolgens uit te voeren.

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de aanstelling, schorsing en het ontslag van de secretaris. Dat college is dus weer de 'baas' van de secretaris.

Verder hebben ze ook bij de gemeente allerlei leidinggevenden op allerlei niveau, bijvoorbeeld sectorhoofden. Net zoals je ook in het bedrijfsleven teamleiders hebt die weer onder een hogere manager vallen en die weer onder een nog hogere of onder de directeur, enz.

Uiteindelijk is de hoogste baas van alle ambtenaren iemand op het ministerie, de secretaris-generaal. Ieder ministerie heeft zijn eigen secretaris-generaal.
Computoon
11 jaar geleden
zo iemand zou je de manager kunnen noemen,
of afdelingshoofd, of teamleider, of onderdirecteur.

Toegevoegd na 11 uur:
als het iemand is die NIET zelf DE baas is, is het de
LOCO-burgermeester !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is bijvoorbeeld: hoofd afdeling burgerzaken, afdelingshoofd beleid, of manager informatievoorziening.
Amadea