Ik ben Nederlander. Ik woon en studeer in Duitsland. Ik heb een duitse zorgverzekering afgesloten. Bouw ik nog jaren op voor de AOW?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee

Antwoorden (3)

Als je in het buitenland woont bouw je in de jaren dat je daar woont geen AOW op.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In hoeverre zou de inschrijving in een Nl woonplaats van invloed zijn?
ronron1212
11 jaar geleden
Dan zal je toch eerst ook je moeten uitschrijven in het buitenland.
In beginsel niet. Tenzij je bent uitgezonden door de Nederlandse overheid, of op basis van detachering van een Nederlands bedrijf in het buitenland werkt. Anders geldt dat voor elk jaar dat je niet in Nederland werkt, je 2% minder AOW opbouwt.

Je kunt je wel vrijwillig verzekeren voor de AOW. Dat kan binnen één jaar nadat je verplichte verzekering is geëindigd. Of je kunt ervoor kiezen dit AOW-gat op te vullen door bij een particuliere pensioenverzekering (extra) pensioen op te bouwen.

Zie ook de informatie van de Rijksoverheid over dit onderwerp: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-het-buitenland/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-met-mijn-aow-als-ik-een-tijdje-in-het-buitenland-woon-of-heb-gewoond.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie antwoord van computoon
Ja, dit is namelijk een uitzondering op de regel. De regel is:

"De kring van verplicht verzekerden voor de AOW, de Anw en de AKW wordt gevormd door ingezetenen van Nederland, door niet-ingezetenen die hier te lande in loondienst werken en op grond daarvan aan de loonbelasting zijn onderworpen, en door niet-ingezetenen die in Nederland als zelfstandige werken. "

Een van de uitzonderingen lijkt me op jou van toepassing (de voorlaatste 'bullet' hieronder, ervan uitgaande dat je NIET in Duitsland werkt en weer terugkomt naar Nederland na je studie.)

"Wonen buiten Nederland maar wel verzekerd

Wanneer bent u wél verzekerd als u niet in Nederland woont?
•U werkt in Nederland, betaalt in Nederland belasting en premie en u heeft geen detacheringsverklaring van een ander land.
•U werkt buiten Nederland en heeft een Nederlandse detacheringsverklaring.
•U werkt als Nederlander in het buitenland voor een Nederlandse ambassade of consulaat of bij een andere Nederlandse overheidsinstelling. Uw gezinsleden blijven ook verzekerd, tenzij zij buiten Nederland werken en daarmee meer verdienen dan de belastingvrije voet.
•U werkt in het internationale transport voor een in Nederland gevestigd bedrijf en vervoert personen of goederen. Maar u bent niet verzekerd als u voornamelijk werkt in het land waar u woont óf werkt voor een filiaal van uw werkgever buiten Nederland. Als u op een schip woont, zijn uw gezinsleden die aan boord wonen ook verzekerd. Binnen de EU gelden andere regels. Zie werken in twee of meer landen.
•U verblijft tijdelijk voor studie in het buitenland en werkt daar niet.
•U wordt verpleegd in bepaalde zorginstellingen buiten Nederland, bijvoorbeeld het Nederlands Sanatorium in Davos."

Toegevoegd na 12 minuten:
En uit andere bron:
"Voor studenten bestaat een uitzondering: verzekerd blijven personen die aansluitend op het wonen in Nederland uitsluitend wegens studieredenen niet meer in Nederland wonen en jonger zijn dan 30 jaar. Zodra zij in het buitenland gaan werken, gaat deze uitzondering niet meer op. "
http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/buitenland/Volledige_studie.asp

Dus samenvattend en in aanvulling:
in NL gewoond hebben -> aansluitend studie in buitenland én < 30 én niet werken in buitenland -> recht op AOW
Computoon