Moet ik een incasso uit 2010 betalen?

Ik ontving vandaag een rekening van een incasso bureau die aangeeft dat ik een rekening van 100 euro niet heb betaald in 2010 (te spreken van factuur uit 17-6-2010).

Ik heb nooit een rekening mogen ontvangen of een herinnering. Ik het betrof een abonnement die ik heb opgezegd en daarna nooit meer iets heb gehoord. Nu krijg ik opeens een incasso op mijn dak met een factuurnummer waar ik zelf niet eens uit kan halen wat er in deze factuur stond (vind ik niet zo gek is een factuur uit 2010.

Mijn vraag is in deze, hoelang kan een incasso geld innen. Ik vind het vreemd dat ze pas na 2 jaar zonder herinnering of contact een incasso op mij afsturen..

Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Ja dat is heel vervelend maar je zult moeten betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Nooit betalen,zo gauw er een incassobureau een rekening schrijft begint half nederland te beven.
Als jij het toendertijd voor jouw gevoel goed hebt afgehandeld,nooit betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Een incassobedrijf schrijft geen rekening maar voert een opdracht uit.
Je schrijft dat je het abonnement hebt opgezegd. Weet je zeker dat het abonnement opgezegd kon worden op het moment dat jij dat gedaan hebt? Als je bijv. een jaarabonnement op een tijdschrift had, dan kun je er pas vanaf als dat jaar voorbij is. Éen opzeggingsbrief heeft pas effect als dat eerste jaar voorbij is en zolang loopt ook de betalingsverplichting, ook al zou je eerder de opzegbrief versturen

Een herinnering is een service van een bedrijf maar niet verplicht; de betalingsverplichting ontstaat uit de overeenkomst. En een gewone vordering verjaart pas na 5 jaar als men in de tussentijd niets laat horen.

mijn idee:
Kijk de algemene voorwaarden na van het abonnement dat je destijds hebt opgezegd (of vraag ze op).
Heb je op een 'correct' moment opgezegd, laat dan weten wanneer en hoe je dat gedaan hebt (zoek bewijs). Veel bedrijven sturen een bevestiging van ontvangst als je iets opzegt. Als je niets gehoord hebt, kan het ook zijn dat de opzeggingsbrief bij de post verloren is gegaan.

Als die opzegging 'goed' was: vraag een kopie op van de factuur en stel vast of hij klopt. Niet blindelinigs betalen maar eerst vaststellen of hetgeen het incassobureau eist terecht is. Wie eist, bewijst.

En kom je er zelf achter dat je niet 'correct' hebt opgezegd en dat het bedrijf in zijn recht staat: vlug betalen.
Computoon
11 jaar geleden
sommigen nemen het niet zo nauw, maar ze zijn ook naar jou een aantal dingen verplicht.

als de opdrachtgever kan bewijzen dat jij aan aantal malen op de hoogte bent gebracht van het openstaande bedrag, én duidelijk hebben aangegeven dat het destijds de laatste kans was voordat men stappen ging ondernemen maken ze een kans.

maar niet gelijk buigen voor die lui hoor. vraag ook een specificatie van het openstaand saldo.

het bedrijf zelf kan je ook benaderen (ze zullen zeggen dat ze het uit handen hebben gegeven, maar ze zijn wel de persoon die het weer in kunnen treken)
geef aan dat je al hebt opgezegd destijds, nooit een rekening hebt ontvangen, laat staan een rekening.

google ook eens naar klachten over het bedrijf, maar zeker ook het betreffende incassobureau, want er zitten gewoon schurken tussen wat dat betreft hoor.

wat betreft het wettelijke verjaartermijn moet je betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. (zie link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem even contact op met de incassobureau vraag de gegevens en leg je situatie uit. Zij kunnen je wel verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wettelijke verjaringstermijn voor zogenoemde contracten en overeenkomsten is vijf jaar.
Dus in dat geval zal je moeten betalen.
Wat in jou geval het beste is om morgen even contact op te nemen met het incasso buro en om de originele factuur te vragen. Je kan dan zelf zien of dit een correcte factuur is of niet.
Is dit niet het geval dan zeker een briefje sturen aan het incasso buro met een kopietje van je opzegging van het abonnement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorderingen van bedrijven op particulieren verlopen theoretisch pas als het bedrijf meer dan 5 jaar geen inningspogingen heeft ondernomen jegens de particulier waarop zij een vordering heeft.
Wat dat betreft zit jij nog ruimschoots onder deze termijn.

Hoewel niet netjes als het betreffende bedrijf nooit rekeningen of herinneringen heeft verstuurd, blijft dat een strijd tussen jou en hen. Zij zullen zeggen dat zij via gewone post (wat niet te bewijzen valt) de nodige herinneringen hebben verstuurd en jij kunt zeggen deze nooit ontvangen of gezien te hebben.

Waar je recht op hebt is een duidelijke verklaring van het bedrijf of van het incassobureau waaruit blijkt waar de vordering betrekking op heeft.

Als jij dan degelijk kunt aantonen dat de vordering niet terecht is dan kun je het incassobureau cq. het bedrijf uitnodigen om de vordering door de kantonrechter te laten toetsen.

Aangezien zo'n gerechtelijke procedure veel geld kost voor de aanbrenger (het incassobureau en haar opdrachtgever) en het niet zeker is dat zij in hun recht staan, zullen zij deze stap pas nemen als voor hen absoluut zeker is dat de vordering terecht is.
Het risico zit 'm er dan in dat jij dan alsnog alle kosten voor je rekening krijgt als de rechter jouw bewijs onvoldoende vindt. Dus ook de kosten van de aanbrenger.
Dat kan dan dus flink oplopen.

Wat je moet doen in dit geval is overwegen hoe sterk je staat in je verweer. Ben je ervan overtuigd dat dit een onterechte vordering is en heb je voldoende bewijs hiervoor, dan: laat het voorkomen (het initiatief hiervoor laat je aan hen) en anders: betaal de vordering...