Als je een ww-uitkering hebt kun je dan een krantenwijk aannemen zonder dat je ww gekort wordt?

Ik hoor hier verschillende meningen over. Vandaag hoorde ik dat dit dan geen probleem is omdat je met een krantenwijk niet in loondienst bent maar dat je wijk geldt als een vergoeding. Aan de andere kant weet ik dat je je BSN-nummer op moet geven en dat aan de hand daarvan het UWV kan zien wat je er mee (bij) verdient. In dat geval wordt je verdiende geld in mindering gebracht op je ww.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Alle inkomsten uit arbeid zal worden gekort op je ww uitkering,je moet het wel opgeven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, uw WW-uitkering wordt daardoor wel lager.

Als u niet in dienstbetrekking werkt en alleen voor een bedrijf actief bent, kwalificeren uw inkomsten/vergoeding als "resultaat uit overige werkzaamheden".
In die situatie worden de uren (en niet direct de inkomsten) die u aan het werk besteedt afgetrokken van het aantal uur waarvoor u een WW-uitkering krijgt. U ontvangt nog een WW-uitkering voor de uren dat u werkloos blijft.

Heeft u langer dan 1 jaar aaneengesloten WW gehad? En bent u volledig werkloos in de week voordat u weer aan het werk gaat? Dan stopt uw uitkering pas als uw inkomen hoger is dan 125% van uw WW-uitkering per week. Deze regeling heet inkomstenaftrek. Als dit voor u geldt, krijgt u daarover bericht van het uwv.

Er geldt dus de volgende uitzondering: na een jaar werkloosheid wordt bij een nieuw loon lager dan 125% van de uitkering niet het aantal uren gekort, maar 70% van het nieuwe loon ("inkomstenverrekening", "inkomstenaftrek").
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling van mij op dit goede antwoord: Het kan dus juist héél onvoordelig uitpakken. Stel dat je 10 uur per week met je kranten bezig bent en daarmee 100,- per maand zou verdienen. Je krijgt voor 40 uur ww. Nu loop je het risico dat je nog maar voor 30 uur ww krijgt, en dus een kwart gekort wordt.
Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat je voor elk uur dat je kranten loopt a 2,50 je 8,- gekort wordt.
Beste Vandeman,

Je wilt graag weten of je mag bijverdienen naast je WW-uitkering en wat de gevolgen zijn voor je WW-uitkering. Bijverdienen naast de WW-uitkering mag.

Geef wel tijdig deze werkzaamheden aan UWV door. Je kunt daarvoor het wijzigingsformulier WW gebruiken.

Ben je korter dan een jaar werkloos?

Ga je minder uren werken dan het aantal uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt? Je krijgt dan nog WW over de uren dat u nog werkloos bent.

Je WW-uitkering stopt als je minder dan 5 uur werkloos bent.
Heb je een WW-uitkering voor minder dan 10 uur, dan stopt de WW-uitkering als je minder dan de helft van het aantal uren werkloos blijft.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/zgSOXQ

Ontvang je al langer dan 1 jaar een WW-uitkering?

UWV kijkt dan hoeveel je verdient en niet naar het aantal uren dat je werkt. Deze regeling heet inkomstenaftrek.
Als je brutoloon lager is dan 125% van je bruto WW-uitkering, dan wordt 70% van je inkomsten afgetrokken van je WW-uitkering

Je WW-uitkering stopt als je inkomsten hoger zijn dan 125% van je WW-uitkering per week.

Actuele informatie over inkomstenaftrek vind je hier op onze website: http://bit.ly/JYU57H

Met vriendelijke groet,

Keja
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit van het bestaan van een webcare team gehoord. Maar goed dat jullie zo pro-actief zijn op internet.
Wel vind ik het begin van het antwoord verwarrend. Je zegt: 'Bijverdienen naast de WW-uitkering mag' dat lijkt te suggereren dat je niet gekort wordt als je gaat werken. Formeel gezien staat er dat weliswaar niet maar het komt wel heel vrijblijvend over.
Maar de uitwerking daarna is misschien duidelijker.