Weet iemand waar dit eurobiljet vandaan komt?

Het gaat om een 10 euro biljet. Ik ben er al mee naar de bank geweest en ze zeiden dat ze niet wisten waar het vandaan kwam, maar dat ze er wel ZEKER van zijn dat het een ECHT is. Er staat Mbraghi op de plaats waar het normaal wordt ondertekend door de minister van de europese centrale bank. Dit is normaal Jo, de gekende handtekening die op elk briefje staat. Door de code aan de achterzijde, die begint met X ben ik wel al te weten gekomen dat het waarschijnlijk uit duitsland komt, maar ik ben niet zeker. kan iemand me verder helpen want ik wil wel weten waar dit mysterieuze briefje vandaan komt...
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Het is een tamelijk recent biljet. Vanaf 1 november 2003 was Jean-Claude Trichet de president van de ECB. Dat was de bekende handtekening met 'Jo'. Sinds 1 november 2011 is Mario Draghi Jean-Claude Trichet het. En die tekent met 'Mbraghi'.

Toegevoegd na 56 seconden:
'Mbraghi' = Mdraghi

Toegevoegd na 5 minuten:
He biljet is afkomstig uit Duitsland. Dat is inderdaad te zien door de X. Was het uit bijv. Nederland afkomstig geweest, dan had er een P gestaan.

Toegevoegd na 9 minuten:
"Sinds 1 november 2011 is Mario Draghi Jean-Claude Trichet het" moet natuurlijk zijn:

"Sinds 1 november 2011 is Mario Draghi het".

Toegevoegd na 15 minuten:
Aanvulling: bankbiljetten met de handtekening van Draghi zijn pas in maart 2012 in circulatie gegaan:

"On 1 November 2011, Mario Draghi assumed the presidency of the European Central Bank.[14] Banknotes bearing his signature appeared in circulation in March 2012."

Vraagsteller heeft dus een bankbiljet dat niet ouder kan zijn dan een kleine 5 maanden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We worden op het verkeerde been gezet door die 2002.... blijkbaar veranderen ze dat jaartal niet, nooit op gelet.
Computoon
11 jaar geleden
Vermoedelijk omdat toen de euro is ingevoerd.
Het zou ook zo kunnen zijn, dat wanneer er nieuwe ontwerpen voor de biljetten komen de datum verandert.
Computoon
11 jaar geleden
Izmo: volgens mijn bron niet. "1 november 2011 - Nieuwe president van de Europese Centrale Bank

Vandaag heeft Mario Draghi, voormalig president van Banca d’Italia, zijn werkzaamheden als President van de Europese Centrale Bank (ECB) aangevat. Hij werd op 23 juni 2011 door de Europese Raad benoemd voor een periode van acht jaar. Hij is de opvolger van Jean-Claude Trichet, die van 1 november 2003 tot en met 31 oktober 2011 President van de ECB is geweest."
Computoon
11 jaar geleden
"PERSBERICHT

1 november 2011 - Nieuwe president van de Europese Centrale Bank

Vandaag heeft Mario Draghi, voormalig president van Banca d’Italia, zijn werkzaamheden als President van de Europese Centrale Bank (ECB) aangevat. Hij werd op 23 juni 2011 door de Europese Raad benoemd voor een periode van acht jaar. Hij is de opvolger van Jean-Claude Trichet, die van 1 november 2003 tot en met 31 oktober 2011 President van de ECB is geweest.

Europese Centrale Bank
Directoraat Communicatie
Afdeling Pers en Informatie
Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
Tel.: +49 69 1344 7455, Fax: +49 69 1344 7404
Internet: http://www.ecb.europa.eu

Reproductie is toegestaan op voorwaarde dat de bron wordt vermeld." http://www.ecb.int/press/pr/date/2011/html/pr111101.nl.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL jullie begrijpen elkaar niet :) De naam is inderdaad Mario Draghi. Zijn voorganger is Jean-Claude Trichet en in het antwoord was per ongeluk de naam van de voorganger meegekopieerd tot de naam Mario Draghi Jean-Claude Trichet Het antwoord van computoon is prima maar het wordt een beetje rommelig ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is je antwoord nu weg izmo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Izmo, Draghi is president van de ECB sinds 1 november2011, maar het duurt natuurlijk even voordat zijn handtekening op de nieuwe biljetjes staat (vandaar de maart 2012)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel leuke reacties... :), maar het antwoord is zeker een +1 waard.
Ik beantwoord nogmaals de vraag:

Het biljet komt inderdaad uit Duitsland, omdat er een X op staat.

De verwarring waarom je de handtekening niet herkend, komt omdat sinds maart 2012 is de nieuwe president van de ECB Mario Draghi is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de duidelijkheid, vanaf maart 2012 staat zijn handtekening op de briefjes, zoals vermeld in de bron.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ze hebben expres geen verband gemaakt tussen de letters en de landen, omdat het eigenlijk niet de bedoeling was dat de gewone burger wist van welke drukkerij/land de biljetten afkomstig waren. Nu is het eigenlijk gewoon een publiek geheim.