Wat is wijsheid m.b.t. de aandelenclaimemissie van ING? Gebruikmaken van het claimrecht en aandelen bijkopen of de claims laten verkopen?

Ik heb gelezen dat wanneer je geen gebruik maakt van het claimrecht je huidige aandelenbezit met 25% 'verwatert'. Wie kan dit toelichten, want ik begrijp het niet. Als je bijkoopt betaal je volgens mij Euro 4.24, verkoop je de claim dan ontvang je Euro 1.65 per claim. Waar kan ik informatie vinden in begrijpelijke taal?

14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aandelen hebt lopen via een bank ben je uitgebreid ingelicht over de gang van zaken.

Het beste antwoord

ING gaat veel extra aandelen uitgeven. Die 25% suggereert dat er voor elke 3 aandelen eentje bij komt. Als een huidige aandeelhouder niet bijkoopt gaat zijn aantal aandelen als percentage van het totaal dus afnemen. De waarde van alle aandelen samen verandert immers niet. Dus om op pijl te blijven zou je moeten bijkopen. Het dividend per aandeel zal in de toekomst immers lager worden. (De winst wordt over meer aandelen verdeeld.)

Meestal kunnen aandeelhouders tegen en gereduceerd tarief bijkopen, om bovengenoemd nadeel enigszins te compenseren. Dat recht (de claim) kunnen ze benutten, maar ook verkopen.

Verder is er een peildatum waarop wordt gekeken hoeveel aandelen je hebt, en hoeveel je vervolgens goedkoop kunt bijkopen. Op die peildatum zakt de koers, want op aandelen die later verhandeld worden zit dat recht niet meer. Alle aandeelhouders verliezen dus een deel van hun belegde geld.

Leuk is anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het geld hebt kun je kiezen of je wel of niet koopt. Of dat wijsheid is zal achteraf blijken als de koers van het aandeel stijgt of daalt. Zelf doe ik mee met de claim omdat door de claim-emissie de koers onder druk is komen te staan (van 12,5 naar 8,5). Veel mensen hebben toen verkocht omdat ze niet konden of wilden meedoen met de emissie. Een aantal van hen zal ná de emissie zeker weer terugkopen. Ik verwacht dus dat wanneer de claim is afgerond en de onzekerheid uit de lucht is, het aandeel weer zal stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine aanvulling: kijk ook eens naar de rekenvoorbeelden in het forum van beleggingssite IEX.

(td)